Kone voitti ensi kerran šakkiakin vaativamman go-pelin mestarin

Peli vaatii niin paljon luovuutta, että kone on tähän asti jäänyt kakkoseksi.
Tiede 28.1.2016 07:30

Ihminen vastaan kone. Se oli symboliikka 20 vuotta sitten, kun IBM:n šakkitietokone Deep Blue voitti 10.2.1996 šakin hallitsevan maailmanmestarin Garri Kasparovin ensimmäisessä pelissä. Kasparov lopulta voitti kuusipelisen ottelun 4–2, mutta vuotta myöhemmin IBM:n hieman petrattu tekoäly voitti Kasparovin 3,5–2,5.

Kiinassa ennen ajanlaskumme alkua kehitetty lautapeli go on šakkiakin yksinkertaisemmista säännöistä huolimatta ollut kovempi haaste tekoälylle. Vaikka sen säännöt ovat yksinkertaiset eikä siinä ole erilaisia nappuloita, peli vaatii jopa šakkia enemmän strategista ajattelua. Pelissä on 19 pysty- ja vaakaviivan muodostama ristikko, joilla on 361 risteyskohtaa. Niihin voidaan asettaa 180 valkoista ja 181 mustaa pelinappulaa eli kiveä. Pelaajan on valloitettava pelilaudalta suurempi alue kuin vastustajalla on.