Kinkku saa kyytiä kuntosalilla

SK:n toimitus
Tiede 30.12.2008 07:52

Liikuntakeskukset valmistautuvat parhaimpaan kauteensa. Vuoden alussa kuntosalit ja jumpat täyttyvät jälleen uutta, terveellisempää elämää aloittavista.
spinning

Spinning on erinomainen rasvanpolttaja. (Kuva Heikki Saukkomaa / Lehtikuva)

”Tammikuu näkyy selkeästi piikkinä”, kertoo Elixia-ketjun toimitusjohtaja Miika Huotari.

Joulun ja uudenvuoden välipäivinä saleilla on käynyt tavanomainen tohina, kun tunnolliset liikkujat ovat pitäneet kunnostaan huolta.

Elixia-keskuksissa ovet pidettiin kiinni ainoastaan joulupäivänä. Välipäivinäkin saleilla kävi satoja ihmisiä keskusta kohti.

”Keskuksissa käynti on ollut aiempien vuosien veroista. Liikunta on isoille joukoille niin tärkeä asia, että välipäivinäkin halutaan liikkumaan”, Huotari sanoo.

Terveysasiat
nousevat mieleen

Varsinainen liikuntabuumi alkaa kuitenkin vasta loppiaisesta, kun ihmiset ovat palanneet lomiltaan takaisin arkeen.

”Kun joululomat on pidetty ja odotellaan seuraavaksi hiihtolomia, siihen väliin mahtuu hyvin tällaisen painostavan tunteen poistaminen, kertoo Finnbody-ketjun johtaja Matti Nieminen.

Liikuntakeskuksille parasta sesonkia ovat elo-syyskuu ja tammi-helmikuu. Markkinointi alkoi jo joulusta, mutta pääosin se käynnistyy vuodenvaihteesta.

Alkuvuodesta saleilla näkyy Niemisen mukaan selvästi myös tipaton tammikuu.

”Kun ensin on pidetty itsestä vähän liiankin hyvää huolta, niin sitten aletaan taas ajatella terveysasioita. Juomiset ja syömiset pannaan kuntoon.”

Taantuma ei
näy saleilla

Kuntoilukeskuksissa kuumimpaan kauteen valmistaudutaan huolella. Henkilöstöä ja ohjattuja tunteja lisätään, ja vuoden alusta alkavat myös laihdutus- ja kiinteytyskurssit.

”Muut työt on pyritty tekemään pois alta, jotta tammikuuhun voidaan keskittyä”, Nieminen sanoo.

Talouden taantuma ei ole näkynyt vielä liikuntakeskuksissa. Nieminen arvelee, että salilla käymisestä tingitään lähinnä niillä paikkakunnilla, joilla on ollut isoja lomautuksia ja irtisanomisia.

Samaa sanoo Elixian Huotari: ”Liikunta on ihmisille niin tärkeä asia, että siitä säästetään viimeisenä.”

Pikku hiljaa
liikkeelle

Liikunnan aloittamiselle tulee varata riittävästi aikaa. Yleinen virhe on alkaa liian kovalla innostuksella, jolloin lihakset vain kipeytyvät, kertoo Suomen maastohiihtojoukkueen entinen päävalmentaja Reijo Jylhä.

”Ensiksi kannattaa tarkastella rauhassa omia elämäntapoja, etsiä aikaa liikunnalle ja miettiä, mistä itse pitää. Sitten lähdetään pikku hiljaa liikkeelle”, Jylhä sanoo.

Liikuntaa ei tarvitse lähteä harrastamaan tarkoituksella. Parempi on lisätä arjessa liikkumista: kävellä kauppamatkat ja osia työmatkoista, nousta portaat hissin sijaan. Tärkeitä ovat pienet liikunta-annokset tarpeeksi usein.

Lihaskuntoa voi lähteä rakentamaan kotona yksinkertaisilla liikkeillä. Esimerkiksi askelkyykky, kevennetyt punnerrukset sekä vatsa- ja selkälihasten jännittäminen riittävät alkuun.

”Kun oma tahti on löytynyt, viikkoon voi sisällyttää kolme suoritusta: yksi pitkäkestoinen ja rauhallinen, kuten kävely, yksi lihaskuntoharjoitus ja yksi hengästyttävä harjoitus. Liikunnassa pitää olla vaihtelevuutta.”

Teksti Mirva Brola / STT