Dna:han kirjoitettu

Kupilliseen dna:ta mahtuu koko ihmiskunnan data. Molekyyli tallennusvälineenä voi olla joskus arkea.

Tiede 17.06.2021 18:00
Lassi Lapintie
Dna-ketju taiteilijan näkemänä.
Dna-ketju taiteilijan näkemänä. © ANDRZEJ WOJCICKI/Sciencephoto/MVPhotos

Digitaalisen aikakauden haasteita on ihmiskunnan tuottaman alati kasvavan datavuoren säilyttäminen, jota varten täytyy ylläpitää kalliita datakeskuksia.

Erityisen haastavaa on digitaalisen datan pitkäaikainen säilyttäminen jälkipolville. Tallentamiseen ja arkistointiin käytetään yhä magneettinauhaa, joka on liki satavuotias keksintö.

Yksi uusi ratkaisu löytyy omista soluistamme. Elämän piirustukset sisältävää dna-molekyyliä voi käyttää geneettisen informaation ohella myös keinotekoisen datan tallentamiseen. Tehokkuudessa se hakee vertaistaan: teoriassa kahvikupillinen dna:ta voisi säilöä koko ihmiskunnan toistaiseksi tuottaman datan.

”Tarvitsemme uusia ratkaisuja massiivisten datamäärien varastointiin, varsinkin arkistoinnissa”, kertoo MIT-yliopiston tutkija Mark Bathe tiedotteessa. ”Dna on tuhatkertaisesti tiiviimpää kuin flash-muisti, eikä se kuluta energiaa. Kerran kirjoitettu voidaan säilyttää ikuisesti.”

Sisältö