Jokainen meistä on hieman hybridi – nykyihmisistä löytyy ainakin kahden muun ihmislajin geenejä

Vasta löytynyt 90 000 vuotta sitten elänyt neandertalilaisen ja denisovalaisen hybridi ei ollut ainoa laatuaan.
Tiede 30.8.2018 07:28

Nykyihmisen (homo sapiens) kallo, jonka iäksi tutkijat ovat arvioineet noin 160 000 vuotta. © DAVID BRILL / AP / LEHTIKUVA

Nykyihminen on ainoa tällä hetkellä elävä ihmislaji, mutta aina ei ollut näin. Ihmisten sukuun kuului useita lajeja ja alalajeja yli miljoonan vuoden ajalta.

Lähisukulaisemme ovat kuolleet sukupuuttoon, mutta monet jatkavat elämäänsä osana perimäämme. Samaan aikaan eläneet lajit lisääntyivät keskenään ja tuottivat ainakin joskus lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä.

Tämä on päätelty nykyihmisen perimästä ja menneiden ihmislajien genomin tutkimuksista. Elokuussa 2018 tutkijat havaitsivat ensimmäistä kertaa suoran todisteen hybridi-ihmisestä, jonka vanhemmat olivat eri lajien jäseniä.

22. elokuuta Nature-lehdessä julkaistussa artikkelissa tutkijat kertovat noin 90 000 vuotta sitten kuolleesta 13-vuotiaasta tytöstä, jonka äiti oli neandertalilainen ja isä denisovanihminen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu