Jeesus oli homoseksuaali maagikko, esitti tutkija 1960-luvulla – ja raamatuntutkijat väittelevät asiasta edelleen

Suomalaistutkijan mukaan kohua herättänyt Salainen Markuksen evankeliumi on aito, vaikka sen tulkinta homoeroottiseksi onkin turhan lennokasta.

evankeliumit
Teksti
Lassi Lapintie
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Raamatuntutkimus harvemmin herättää julkista keskustelua alan piirien ulkopuolella, mutta eräs poikkeus on tekstinpätkä, joka tunnetaan Salaisena Markuksen evankeliumina. Sen pohjalta radikaaleimmat ovat esittäneet, että historiallinen Jeesus oli homoseksuaali.

Homoeroottisena pidetty Jeesus-kertomus on peräisin varhaiskristillisyyden kirkonisän Klemens Aleksandrialaisen (150–215 jaa.) kirjeestä Theodoros-nimiselle henkilölle.

Kirjeessä Klemens siteeraa kappaleita, joiden kertoo olevan peräisin laajennetusta Markuksen evankeliumista. Katkelma sisältää kertomuksen, jota ei tutusta kirkkoraamatusta löydy.

Lasaruksen ylösnousemusta muistuttavassa kertomuksessa Jeesus herättää kuolleista nuoren miehen, jonka kerrotaan alkaneen “rakastaa” Jeesusta ja kutsuneen hänet kotiinsa.

Kuusi päivää ylösnousemuksensa jälkeen nuorukainen tulee Jeesuksen luo “yllään pellavainen vaate”, ja Jeesus opettaa nuorukaiselle Jumalan valtakunnan salaisuuden yön aikana.