Informaatiokupla puhki: Suomalaistutkijat kehittävät uudenlaista hakumenetelmää

Kun koneiden kyky käsitellä tietoa kasvaa, ihmisen ajattelusta tulee entistä tärkeämpää.

ajattelu
Teksti
Maria Ruuska
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomalaiset tekevät yli 30 miljoonaa Google-hakua joka päivä. Palvelu seuloo käyttäjilleen mahdollisimman ”miellyttäviä” tuloksia: Jos haluan pizzaa, saan listan lähimmistä pizzerioista. Mitä enemmän luen vaikkapa ilmastonmuutokseen skeptisesti suhtautuvien juttuja, sitä enemmän minulle tarjotaan niitä.

Tähän liittyy vaara: Vähitellen hakutuloksistani katoavat aiheet, jotka eivät Googlen analyysin mukaan joko kiinnosta minua tai sovi maailmankuvaani.

Sama toteutuu nyt myös Facebookissa. Yhä harvemmin näen uutisvirrassani erilaisille elämänurille lähteneiden alakoulukaverieni statuksia. Sen sijaan virta täyttyy samanmielisten ystävieni näkemyksistä.

Olemme sujahtaneet kuplaan, jossa suurin osa kohtaamastamme informaatiosta on algoritmien valitsemaa.

Informaatiokupla-käsitteen lanseerasi yhdysvaltalainen internetaktivisti Eli Pariser vuonna 2011 kirjassaan The Filter Bubble – What the Internet is Hiding from You.