Ihminen eriytyi simpanssista Euroopassa, väittää uusi tutkimus – ”Tässä unohtunut keskeinen periaate”

Se, mistä minkäkin ikäisiä fossiileja löytyy, riippuu paljolti sattumasta, sanoo suomalainen asiantuntija.

fossiilit
Kirsi Heikkinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Fossiilien ja dna-vertailujen perusteella ihmisten ja simpanssien arvioidaan eronneen toisistaan 5–7 miljoonaa vuotta sitten.

Vanhimmat jäänteet irtioton ajalta ovat löytyneet Tšadista Afrikasta. Ne kuuluivat sahelinihmisapinalle eli Sahelanthropus tchadensisikselle, joka eli 6–7 miljoonaa vuotta sitten. Piirteidensä perusteella se oli joko simpanssien ja meidän yhteinen kantamuoto tai jommankumman linjan varhainen edustaja.

Nyt professori Madelaine Böhme Tübingenin yliopistosta työryhmineen esittää Plos One -lehdessä, että eromme tapahtuikin useita satoja tuhansia vuosia oletettua aiemmin – ja Afrikan sijaan Euroopassa.

Todisteina väitteelleen tutkijat pitävät kahta fossiilia, joista toinen – pala leukaluuta hampaineen – löytyi Kreikasta, Ateenan läheltä vuonna 1944. Laji sai nimen Graecopithecus freybergi.