Hurja tulos: Kosmetiikkamainokset syynissä – neljä väitettä viidestä valheellisia

Tuotteessa ei aina edes ole ainesta, jonka mainos lupaa, kertoo suomalaisasiantuntija.
Tiede 17.8.2015 07:30
© Milla Takala / Lehtikuva

Kosmetiikkamainokset lupaavat perinteisesti loistetta ja glamouria. Mainosväittämät liikkuvat kuitenkin usein varsin harmaalla alueella, kun niitä tarkastellaan tieteellisesti.

Journal of Global Fashion Marketing -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa ilmeni, että suurin osa kosmeettisia valmisteita koskevista mainosväittämistä näyttää olevan vääriä ja jopa valheellisia.

Tutkimukseen poimittiin 289 kokosivun kosmetiikkamainosta seitsemästä suuresta muotilehdestä, joukossa muun muassa Vogue, Glamour ja Marie Claire. Tarkasteltavana oli useita tuoteluokkia, kuten meikit, kasvojen ihonhoito sekä tuoksut.

Väittämät jaettiin eri lohkoihin. Näitä olivat muun muassa ympäristöväitteet (kuten ”ei eläinkokeita”), merkintäväitteisiin (kuten ”ihotautilääkärien suosittelema”) ja tieteellisiin väitteisiin (kuten ”kliinisesti todistettu”).