Hurja tulos: Kosmetiikkamainokset syynissä – neljä väitettä viidestä valheellisia

Tuotteessa ei aina edes ole ainesta, jonka mainos lupaa, kertoo suomalaisasiantuntija.

eläinkokeet
Teksti
Lauri Seppälä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kosmetiikkamainokset lupaavat perinteisesti loistetta ja glamouria. Mainosväittämät liikkuvat kuitenkin usein varsin harmaalla alueella, kun niitä tarkastellaan tieteellisesti.

Journal of Global Fashion Marketing -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa ilmeni, että suurin osa kosmeettisia valmisteita koskevista mainosväittämistä näyttää olevan vääriä ja jopa valheellisia.

Tutkimukseen poimittiin 289 kokosivun kosmetiikkamainosta seitsemästä suuresta muotilehdestä, joukossa muun muassa Vogue, Glamour ja Marie Claire. Tarkasteltavana oli useita tuoteluokkia, kuten meikit, kasvojen ihonhoito sekä tuoksut.

Väittämät jaettiin eri lohkoihin. Näitä olivat muun muassa ympäristöväitteet (kuten ”ei eläinkokeita”), merkintäväitteisiin (kuten ”ihotautilääkärien suosittelema”) ja tieteellisiin väitteisiin (kuten ”kliinisesti todistettu”).

Tämän jälkeen tieteellinen tuomaristo jakoi väitteet neljään kategoriaan niiden totuudenmukaisuuden perusteella: suora valhe, laiminlyönti, epämääräinen ja hyväksyttävä.