Hiirikoe selventää alkoholin vaikutuksia sikiöön

Tiede 19.1.2010 16:01
laboratoriohiiriä Kuva Jussi Nukari / Lehtikuva.

Hiirikokeista on saatu uutta tietoa siitä, mitä tapahtuu sikiölle, jos äiti tai emo ryyppää raskausaikana.

Äidin runsas alkoholinkäyttö raskauden aikana saattaa aiheuttaa sikiölle alkoholioireyhtymän eli fetaalialkoholisyndrooman (FAS). Se voi johtaa kasvun hidastumiseen, muutoksiin kasvojen ja kallon koossa ja muodossa sekä keskushermoston häiriöihin.

Tämä on tiedetty jo jonkin aikaa, mutta oireyhtymän syntymekanismi on edelleen tuntematon muun muassa siksi, että diagnosointi ihmisillä on hyvin vaikeaa. Nyt australialais-suomalais-amerikkalainen tutkijaryhmä on hiirikokeissa löytänyt uutta tietoa FAS:n synnystä.

PLoS Genetics -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan alkoholialtistus ensimmäisen raskauspuoliskon aikana aiheuttaa muutoksia sikiön epigenomiin, eli geenien ilmenemisen säätelymekanismeihin, ei itse DNA-ketjun emäsjärjestykseen. Nämä muutokset tapahtunevat jo kehityksen alkuvaiheessa ja näyttävät säilyvän läpi elämän. Osalla koehiiristä näkyi myös ihmiselle tyypillisiä FAS:n piirteitä, eli pienikokoisuutta ja muutoksia päässä.

Uuden hiirimallin avulla pystytään kontrolloimaan sekä ympäristöä että yksilöiden välistä geneettistä vaihtelua. Jatkotutkimuksissa sen toivotaan paljastavan oireyhtymään johtavat muutokset molekyylitasolla. Ihmisten lääketieteeseen siirrettynä tämä tieto auttaisi entistä varhaisempaan diagnosointiin ja oireyhtymästä kärsivien lasten kuntoutukseen.

Tutkimushankkeessa ovat mukana Helsingin yliopisto ja tutkija Nina Kaminen-Aho sekä Queenslandin lääketieteellinen tutkimuslaitos Australiasta ja Washingtonin yliopisto Yhdysvalloista.