Grönlannin jäiden alta löytyi toinenkin törmäyskraatteri – Nasa kehittää keinoa tuhometeoriittien torjuntaan

Maapalloa uhkaavien meteoriittien ja asteroidien DART-torjuntajärjestelmää testataan lähivuosina.
Tiede 19.2.2019 07:30
Suurikokoisten meteoriittien torjunta voi olla ihmiskunnalle jonain päivänä kohtalonkysymys. Kuvassa perseidien meteoriparven tähdenlento vuodelta 2016. © NASA / Bill Ingalls

Grönlannin jäätiköiden alta on mahdollisesti löytynyt jo toinen muinaisen meteoriitin iskusta syntynyt törmäyskraatteri lyhyen ajan sisään.

Uusi löytö tehtiin läheltä viime vuoden marraskuussa havaittua kraatteria, joka oli ensimmäinen jäätikön alta löydetty törmäyskraatteri.

Molemmilla kraattereilla on mittaa. Uuden kraatterin halkaisija on yli 35 kilometriä, eli se on maailman 22. suurin löytynyt kraatteri. Aiemmin havaittu oli yli 30 kilometrin levyinen.

"Olemme tutkineet Maata monin eri tavoin ilmasta, mereltä ja avaruudesta. On jännittävää, että tällaiset löydöt ovat yhä mahdollisia", kommentoi Nasan tutkija Joe MacGregor tiedotteessa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu