Arseenia ja elohopeaa lautasella – Gluteenittomassa ruokavaliossa piilee yllättävä riski, jonka voi välttää

Riisi sisältää raskasmetalleja, joten sitä ei pitäisi syödä liikaa.
Tiede 21.4.2017 12:20

Riisiviljelmä Burman eli Myanmarin Naypytawissa 2. maaliskuuta 2017. © AUNG SHINE OO / AP / Lehtikuva

Gluteenittomien elintarvikkeiden suosio on ollut kiivaassa kasvussa viime vuosina. Yhä useampi on jättänyt gluteenin pois ruokavaliostaan, vaikka ei kärsisikään keliakiasta.

Gluteenittomasta trendistä kertovat selvää kieltä kauppojen myyntiluvut. Esimerkiksi Ruokakeskolla gluteenittomat tuotteet ovat myynnin euromäärissä ohittaneet jo kotipaistotuotteet.

S-ryhmän kovimmat kasvuluvut ovat tuoneet gluteeniton pasta ja tumma gluteeniton ruokaleipä. Niiden myynti kasvoi 40 prosenttia vuosina 2015–2016.

Gluteenittomuuden trendi voi kuitenkin olla terveydelle ongelmallinen.

Helmikuussa julkaistussa Illionoisin yliopiston tutkimuksessa paljastui, että gluteenitonta ruokavaliota noudattavilla oli virtsassaan lähes kaksi kertaa enemmän epäorgaanista arseenia verrattuna tavallisten viljojen käyttäjiin.

 

Pitkäkestoinen korkea arseenialtistus on elintarviketurvallisuusvirasto Eviran tietojen mukaan  tutkimuksissa yhdistynyt ääreisverenkierron häiriöihin, neuropatiaan raajoissa sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

Kansainvälinen syöväntutkimusjärjestö IARC on luokitellut arseenin ihmiselle syöpää aiheuttavaksi aineeksi, mutta vaikutuksella on kynnysarvo, jonka alapuolella syöpäriski ei vielä kohoa.

Illionoisin yliopiston tutkimuksessa tutkijat mittasivat myös veren elohopeapitoisuuksia. Ne olivat tutkituilla gluteenitonta ruokavaliota noudattaneilla 70 prosenttia muita korkeammalla tasolla.

Eviran tietojen mukaan pitkässä altistuksessa metyylielohopea vaurioittaa keskushermostoa ja saattaa lisätä sydän-ja verisuonitautien riskiä.

Riisi imee raskasmetalleja pohjavedestä.

Illionoisin yliopiston tutkijat selittävät tuloksia sillä, että gluteeniton ruokavalio käsittää monien tapauksessa runsaasti riisiä ja gluteenittomissa tuotteissa on usein erityisesti vehnän sijasta riisijauhoa.

Riisi imee raskasmetalleja pohjavedestä, jonne niitä päätyy niin torjunta-aineista kuin teollisuuslaitoksien päästöistä.

Riisi on kuitenkin täysin turvallinen ruoka-aine, kun se on vain osa ruokavaliota, huomauttaa Eviran erikoistutkija Eija-Riita Venäläinen. Riski voisi hänen mukaansa koitua, jos syö pelkkää riisiä, mutta kaiken lähtökohta on monipuolisessa ruokavaliossa.

Syytä huolestumiseen ei ole, jos käyttää monipuolisesti myös esimerkiksi gluteenitonta kauraa, tattaria, hirssiä ja maissia, Venäläinen tähdentää.

Evira ohjeistaa, että riisin voi pestä ennen keittämistä talousvedellä. On myös aiheellista välttää riisikakkujen syöntiä toistuvasti päivän aikana.

 

Maaliskuussa julkaistu Harvardin yliopisto laaja tutkimus kertoo, että vähägluteenista tai gluteenitonta ruokavaliota noudattaneilla oli 13 prosenttia korkeampi riski kakkostyypin diabetekselle.

Tutkimus osoitti, että normaalia vähemmän gluteenia saaneet saivat vähemmän myös viljakuituja, jotka tutkimusten mukaan suojaavat diabetekselta.

Ravinteiden saannin näkökulmasta gluteenittomassa ruokavaliossa on oleellista huolehtia, että vältettävien ruokien tilalla käytetään mahdollisimman monipuolisesti korvaavia tuotteita, muistuttaa Eviran ylitarkastaja Marjo Misikangas.

”Mikä tahansa ruokavalio, myös gluteeniton ruokavalio, voi yksipuolisesti koostettuna sisältää liian vähän joitakin välttämättömiä ravintoaineita. Tästä syystä ruokavalion tulisi olla monipuolinen, vaihteleva ja kohtuullinen.”

Selitys voi olla heikentynyt suolen seinämä.

Ympäri maailman on monia ihmisiä, joiden ruokavalio on luonnostaan gluteeniton tai vähägluteeninen, muistuttaa Yhdysvaltain ravitsemusliiton tiedottaja ja ravitsemusterapeutti Rafe Bundy.

”Hyvä esimerkki on suuri osa Aasiaa, jossa pääelintarvike on riisi, ei vehnä. On täysin mahdollista noudattaa tervettä ruokavaliota, joka noudattelee tavallisia ravitsemusohjeita ja on samalla gluteeniton.”

Mikäli viljat aiheuttavat vatsaoireita, mutta ei kärsi keliakiasta, selityksenä saattaa olla heikentynyt suolen seinämä. Tästä vahvoja viitteitä antaa Gut-lehdessä kesällä 2016 julkaistu tutkimus.

Tutkimuksessa ilmeni, että viljoille herkkien ei-keliaakikkojen immuunijärjestelmä aktivoitui, kun he altistuivat vehnälle ja gluteenille. Lisäksi suolen vaurioista ilmoittavat merkkiaineet olivat heillä koholla.

Viljaherkkien ei-keliaakikkojen immuuniaktiivisuudesta sekä suoliston soluvaurioista kertovien merkkiaineiden tasot normalisoituivat, kun he välttivät viljatuotteita kuuden kuukauden ajan.