Geenienvaihtoa: Neandertalilaiset antoivat ihmisille vastustuskykyä tauteja vastaan – ja allergioita

Ristisiitos vauhditti euraasialaisten sopeutumista uuteen ympäristöön.
Tiede 7.1.2016 19:00
Aikuinen neandertaliuros saattoi näyttää tältä. Nukke on esillä Smithsonian-instuutin museossa Washingtonissa Yhdysvalloissa. © Tim Evanson / Wikimedia Commons

Kun Afrikasta lähteneet ihmiset ensi keran törmäsivät neandertalinihmisiin Euroopassa kymmeniä tuhansia vuosia sitten, risteytyivät nämä kaksi lajia niin, että meissä suomalaisissakin on yhä muutama prosentti neandertalilaista dna:ta.

Neandertalilaisen perimän osuus vaihtelee euraasialaisten kansojen joukossa, vain afrikkalaisilla neandertalilaista verta ei ole lainkaan.

Uuden tutkimuksen mukaan neandertalilaiset geenit vaikuttavat meissä ennen kaikkea immuunijärjestelmässä.

Yhtäältä saimme paremman vastustuskyvyn joitakin taudinaiheuttajia vastaan, toisaalta osa neandertalilaista perimää saaneista ihmisistä on varsinkin teollistuneissa ja kaupungistuneissa maissa alttiimpia allergioille.

Kaksi toisistaan riippumatonta, American Journal of Human Genetics -lehdessä julkaistua tutkimusta, Deschamps et al ja Dannemann et al, toivat lisävahvistusta käsitykselle, että lajienvälisellä geeninvaihdolla on ollut tärkeä rooli ihmisen evoluutiossa yleensä ja synnynnäisen immuniteetin kehityksessä erityisesti.