Facebook kyllästyttää ruotsalaisia, palvelun käyttö vähenee – ”Lähtö vaatii sosiaalista pääomaa”

Etenkin naiset suunnittelevat käytön vähentämistä.

Facebook
Teksti
Lauri Seppälä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ruotsalaiset käyttävät sosiaalisen median foorumeista eniten Facebookia. Puolet heistä käyttää sitä päivittäin. Facebook on kuitenkin myös se sosiaalisen median kanava, jonka käyttöä ruotsalaiset eniten vähentävät.

Ruotsalainen mainosalan järjestö Sveriges Annonsörer selvitti kyselytutkimuksessaan ruotsalaisten mediamieltymyksiä. Kyselyn 1 032 vastaajasta 23 prosenttia ilmoitti suunnittelevansa lähtöä Facebookista tai sen käytön vähentämistä. 17 prosenttia vastasi, että heillä ei ole tai he eivät aio avata Facebook-tiliä.

Suomessa Facebookin suosioluvut ovat vuoden 2017 tietojen perusteella vielä vankkoja. Palvelua käytti 82 prosenttia suomalaisista. Nuorista (15–24-vuotiaat) jopa 92 prosenttia käytti viime vuonna Facebookia.

 

”Uusi vuosi, uudet tavat, tavataan sanoa. Se näyttää pätevän jossain määrin, kun kyse on sosiaalisen median käytöstä”, kertoo Sveriges Annonsörer -järjestön tiedottaja Tero Marjamäki.