Facebook-kupla – käyttäjät tekevät sen ihan itse

Automaattiset algoritmit toki vaikuttavat, mutta tärkein filtteri on käyttäjä.
Tiede 7.5.2015 21:00
Facebookin käyttäjiä yhtiön logossa datakeskuksessa Luulajassa Ruotsissa. © JONATHAN NACKSTRAND / AFP / Lehtikuva

Netin palvelut, kuten Facebook ja Google, seulovat käyttäjilleen mahdollisimman miellyttäviä tuloksia, kirjoitti toimittaja Maria Ruuska Suomen Kuvalehdessä viime vuonna.

Mitä enemmän lukee vaikkapa ilmastonmuutokseen skeptisesti suhtautuvien juttuja, sitä enemmän niitä myös tarjotaan. Vähitellen hakutuloksista katoavat aiheet, jotka eivät Googlen analyysin mukaan joko kiinnosta käyttäjää tai sovi hänen maailmankuvaansa.

"Sama toteutuu nyt myös Facebookissa”, Ruuska kirjoitti. "Yhä harvemmin näen uutisvirrassani erilaisille elämänurille lähteneiden alakoulukaverieni statuksia. Sen sijaan virta täyttyy samanmielisten ystävieni näkemyksistä.”

Ruuskan mukaan olemme sujahtaneet informaatiokuplaan, jossa suurin osa kohtaamastamme informaatiosta on algoritmien valitsemaa. Käsitteen lanseerasi yhdysvaltalainen internetaktivisti – vuonna 2011 kirjassaan The Filter Bubble – What the Internet is Hiding from You.