Europa: Vesi suihkuaa jääkerroksen läpi?

Kaikki vesi ei ole kymmenien kilometrien syvyydessä jään alla, uskoo Nasa.
Tiede 26.9.2016 23:23
Nasa julkaisi yhdistelmäkuvan Jupiterin Europa-kuusta. Mahdollisia vesisuihkuja on kello seitsemän kohdalla. © W. Sparks (STScI) / USGS Astrogeology Science Center / ESA / Nasa

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa julkisti maanantaina 26. syyskuuta telekonferenssissa, että avaruusteleskooppi Hubble on tunnistanut Jupiterin Europa-kuun ilmakehässä merkkejä veden hajoamistuotteista vedystä ja hapesta.

Astrophysical Journal -lehdessä myöhemmin tällä viikolla julkaistavassa tutkimuksessa avaruusteleskooppi Hubble kuvasi Europaa samalla tekniikalla, jolla eksoplaneetoista on saatu tietoa.

Hubblen kamera oli tässä jo äärirajoillaan, ja lisää tietoa voidaan odottaa, kun Hubblen seuraaja, James Webb -avaruusteleskooppi, laukaistaan vuonna 2018.

Eksoplaneetoista ja erityisesti niiden kaasukehästä on saatu eniten tietoa, kun ne ovat kulkeneet Maasta katsottuna emotähtensä editse. Hubble kuvasi Europaa Jupiteria vasten ja tunnisti uv-aallonpituuksilla merkkejä hapesta ja vedystä, veden hajoamistuotteista. Ne kielivät vesisuihkuista, jotka purkautuvat jääkerroksen läpi.

Tähtitieteilijä William Sparks Space Telescope Science Institutesta Baltimoresta huomautti, että havainnot ja niiden tulkinnat eivät kuitenkaan vielä todista mitään.

Nasan Hubble-projektin tutkija Jennifer Wiseman kiitteli astronautteja, jotka vuonna 2009 korjasivat Hubblea käsityönä kiertoradalla ja antoivat sille vuosia jatkoaikaa. Wisemanin mukaan tulevat havainnot Webb-teleskoopilla voivat vahvistaa havainnot.

Havainnot viittaavat siihen, että kaikki vesi ei ole kymmenien kilometrien syvyydessä jään alla. Näytteitä vedestä ja mahdollisesta elämästä siinä ei tarvitsisi siis porata erityisen syvältä, vaan Europaan lähetettävä luotain ohjattaisiin laskeutumaan paikkaan, jossa vesi on mahdollisimman ohuen jääkuoren alla.