Euroopan avaruusjärjestö löysi 200 valovuoden päästä ”tanssivia” planeettoja – löytö voi valottaa myös Aurinkokunnan syntyä

Tähtitieteilijät löysivät viisi planeettaa, jotka ovat toistensa kanssa matemaattisen tarkassa kiertojärjestyksessä kuin kellopelin osat konsanaan.

astrofysiikka
Lassi Lapintie
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tähtitieteilijät ovat löytäneet teknologian edistyksen ansiosta viime vuosina vinon pinon aurinkokuntamme ulkopuolisia eksoplaneettoja. Monet löydöistä haastavat vanhoja teorioita siitä, miten planeetat ja aurinkokunnat muodostuvat.

Euroopan avaruusjärjestö ESA:n vuonna 2019 laukaiseman Cheops-satelliitin keräämästä datasta tutkijat ovat löytäneet yhden tällaisen oletuksia haastavan vieraan aurinkokunnan. Se sijaitsee noin 200 valovuoden päässä Maasta Kuvanveistäjän tähdistössä.

TOI-178-tunnisteella kulkevaa tähteä kiertää Cheopsin havaintojen mukaan vähintään kuusi eksoplaneettaa. Määrää kiinnostavampaa on kuitenkin tapa, jolla ne kiertävät tähteään.

Planeetoista viisi kiertää tähteään täydellisessä harmoniassa toistensa kanssa. Kun tähteä lähempänä oleva planeetta on kulkenut tietyn määrän kierroksia, myös kauempana olevat planeetat ovat samalla hetkellä suorittaneet pienemmän määrän täydellisiä kierroksia.

Ilmiötä kutsutaan rataresonanssiksi. Omassa Aurinkokunnassamme sen voi havaita esimerkiksi Jupiterin kolmen sisimmän suuren kuun Ganymeden, Europan ja Ion kohdalla.