D-vitamiinin liikakäytöllä voi tärvellä munuaisensa – jos syö samanaikaisesti useita vitamiinivalmisteita, riski saattaa kasvaa

Monilla suomalaisilla on puutetta D-vitamiinista. Erityisesti nuorille vegaaneille vitamiinin riittävä saanti ilman ravintolisiä on vaikeaa.
Tiede 10.4.2019 07:30
© MARTTI KAINULAINEN / LEHTIKUVA

D-vitamiinin syöminen suosituksia suurempina superannoksina ravintolisien avulla on yleinen terveystrendi, jolla on myös varjopuolensa. Harvinaisissa ääritapauksissa D-vitamiinin yliannostuksilla voi olla kohtalokkaat seuraukset.

Tämän sai tuta munuaistensa toiminnan liialla D-vitamiinilla tärvellyt 54-vuotias mies, jonka tapauksesta kerrotaan lääketieteen kanadalaisessa CMAJ-tiedejulkaisussa.

Kaksi viikkoa Kaakkois-Aasian auringossa paistatelleen keski-ikäisen terveydentila heikkeni hänen palattuaan Kanadaan.

Potilas myönsi käyneensä luonnonlääkitsijällä, joka oli määrännyt hänet käyttämään nestemäistä D-vitamiinivalmistetta 8–12 pisaraa joka päivä.

Yhdessä pisarassa oli D-vitamiinia määrä, joka vastaa 25:tä mikrogrammaa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu