Nuorten kasvu aikuisuuteen ei saisi olla prässi, joka painostaa yksipuolisuuteen

MAINOS: Lukioiden tavoitteena tulisi olla akateemisilla taidoilla varustetut sivistyneet, itsenäiset ja yhteiseen hyvään pyrkivät aikuiset. Steinerkasvatuksen liitossa pelätään lukiokoulutuksen suunnan olevan yleissivistyksen kapeneminen.

Teksti
Joonas Lappalainen
MAINOS
Gsd Nordic

Steinerkouluissa liputetaan samojen ajatusten puolesta, joita Arno Kotro pohti esseessään Lukio meni rikki (Suomen Kuvalehti, 12.3.2021). Tiiviin opetussuunnitelman, kiireen ja yksittäisten aineiden nostaminen toisten edelle syö tilan luovuudelta ja oppilaiden kohtaamiselta.

“Yksi aine, esimerkiksi matematiikka, ei ole avain onneen, vaan liian painotuksen riskinä on yleissivistyksen kapeneminen”, alleviivaa Lahden steinerlukion matematiikan opettaja Juha Eskelinen ja ihmettelee: “Jos hakee opiskelemaan Suomen kieltä niin matematiikan laudatur painaa enemmän kuin äidinkielen. Minkälaista signaalia tämä antaa nuorille?”

“Ihminen on Homo empaticus, ei Homo economicus”

Toisaalta, vaikka teknisillä aloilla on osaajista puutetta, tarvitsee koodarikin sosiaalisia taitoja työssään. Oppimisen kokonaisvaltainen sivistys jakautuu steinerkoulussa kolmeen osa-alueeseen: ajatteluun, tunteeseen ja tahtoon. Humaaniuden puolesta liputtava Eskelinen lisäisi opettajankoulutukseen ainekeskeisyyden ohelle mm. ajatusta siitä, minkälaisia arvoja kantava ihminen luokan eteen astelee.

Steinerpedagogiikan mukaan opettaja on inhimillinen ihminen, joka tuntee oppilaansa ja jonka opiskelijat tuntevat. Pitkä matematiikka aloitetaan Eskelisen opetuksessa käymällä läpi aineen tavoitteet: “Tärkeimpiä oppeja tunneiltani ei ole derivaatan täydellinen hallitseminen, vaan se, että osaa kuunnella ja arvostaa muita sekä olla rohkeasti oma itsensä.”

“Vaikka teknisillä aloilla on osaajista puutetta, tarvitsee koodarikin sosiaalisia taitoja työssään.”

Jokainen opettaja voi opettaa aineensa ohessa oppilaille myös inhimillisyyttä. Jos opetussuunnitelma pursuaa sisältöä, keskustelulle, elämyksellisyydelle ja kohtaamiselle ei jää aikaa: “Kiireessä opettajan stressi tarttuu oppilaisiin.”

Steinerkasvatuksen periaatteiden mukaan Eskelinen uskoo, että kunnioittavalla ja lämpimällä kohtaamisella sekä laadukkaalla opetuksella ja laaja-aineisella opetussuunnitelmalla lukioista kävelee ulos sivistyneitä, itsenäisiä ja yhteiseen hyvään pyrkiviä aikuisia. Opetussuunnitelma sekä korkeakouluihin pisteytys tulisi vielä kerran pohtia läpi ja varmistaa, että se tukee tasa-arvoa sekä yleissivistävyyttä.