Tehtaiden ovet aukeavat autotallikeksijöille

Perttu Piirto
Kulttuuri 21.2.2013 10:00

Digitaalitekniikan saapumisessa kenen tahansa ulottuville on kolme vaihetta. Ensimmäinen vaihe oli henkilökohtaisten tietokoneiden yleistyminen. Toisessa vaiheessa internetin käyttö laajeni. Nyt bitit muuttuvat käsin kosketeltaviksi esineiksi.

Työpöydille ilmestyneet julkaisujärjestelmät olivat valtava muutos 1980-luvulla. Aiemmin painotuotteiden valmistamiseen tarvittiin kallis kirjapaino, koulutettua henkilöstöä ja paljon aikaa. Lasertulostimien ja tietokoneiden myötä kuka tahansa pystyi tekemään hyvännäköisen painotuotteen hetkessä.

Suurilevikkistä julkaisua ei silti ollut mahdollista tehdä pelkillä kotilaitteilla. Niillä pystyi tekemään kerholehtisen tai muutaman tiedotteen, mutta kokonaisen lehden julkaiseminen suurelle yleisölle oli edelleen mahdotonta.

Netin myötä tämäkin rajoite poistui ja blogiin kirjoitettu teksti oli hetkessä miljoonien ihmisten luettavissa. Työ, johon aiemmin tarvittiin valtava painolaitos, oli mahdollista tehdä nyt yhdellä napin painalluksella käytännössä ilmaiseksi.

Tee-se-itse on päivän sana

Chris Anderson kuvailee Makers-kirjassaan ilmiötä, jonka tuloksena voi olla uusi teollinen vallankumous. Viimeisen parin vuosikymmenen ajan internetissä ja painoalalla tapahtuneet muutokset leviävät nyt käsin kosketeltavien esineiden ja laitteiden tuotantoon.

Maker-liikkeen ihmiset ovat toimivat enimmäkseen harrastuspohjalta. He tekevät huvikseen vapaa-ajallaan jotain, josta he ovat kiinnostuneita. Innostava asia voi olla vaikkapa radio-ohjattava lentokone, musiikki-instrumentti tai uudenlainen nurmikon kastelulaite.

Chris Anderson käyttää esimerkkinä omia tyttäriään, jotka halusivat saada nukkekotiinsa tyylikkäämpiä kalusteita kuin kaupoissa oli tarjolla. He löysivät netistä lavastesuunnittelijan tekemiä 3D-malleja huonekaluista. Tytöt skaalasivat 3D-mallit oikean kokoisiksi isänsä avulla, tulostivat ne 3D-tulostimella ja maalasivat lopuksi sellaisiksi kuin halusivat. Marketissa myytävien nukkekodin kalusteiden pinta oli ehkä paremmin viimeistelty, mutta lasten itse tekemät kalusteet olivat täsmälleen oikean tyylisiä, kokoisia ja värisiä.

Toinen ääripää Maker-liikkeestä ovat suuret liikeyritykset. Yksi näistä on Local Motors -autotehdas, jonka valmistamien automallien tiedot ovat julkisia, avoimen lähdekoodin ohjelmien tapaan. Suunnittelijat ympäri maailmaa voivat vapaasti parannella ja muunnella tehtaan automalleja. Local Motorsin tavoitteena on perustaa uusia tehtaita eri puolille maailmaa, jotta heidän asiakkaansa voivat teettää autonsa lähellä kotiaan.

Uusia menestystarinoita

Nettisovellusten maailmasta löytyy monia tarinoita ohjelmoijista, jotka kehittivät kotonaan sovelluksen, josta kasvoi valtava menestystuote. Jopa Microsoft ja Apple aloittivat aikoinaan autotallista.

Myynnissä on jo nyt tunnettujen tuotemerkkien laitteita, jotka on suunnitellut, testannut ja jopa valmistuttanut jokin harrastelijaporukka. Tunnettu yritys toimii tällaisissa tapauksissa lähinnä myyntikanavana ja laadun takeena, mikä on hyvää liiketoimintaa kaikille osallisille. Yrityksen ei tarvitse maksaa kalliista kehitystyöstä, eikä kehittäjätiimin tarvitse etsiä asiakkaita ja vakuuttaa heille tuotteensa erinomaisuutta ilman aiempia referenssejä.

Esineiden ja sähkölaitteiden suunnittelu on teknisen kehityksen myötä tullut niin helpoksi, että lähes kuka tahansa kykenee siihen. Tarvittava ohjelmisto ja oppimateriaali ovat saatavilla ilmaiseksi internetistä. Tietokoneelle voi ladata vaikkapa Google SketchUp tai Autodesk 123D -ohjelmiston, opetella käyttämään sitä netistä löytyvillä ohjeilla ja suunnitella sillä uudenlaisen lelun.

Lelun kuvailevan 3D-tiedoston voi käydä tulostamassa esineeksi paikallisessa 3D-tulostuspalvelussa, joita löytyy Suomestakin jo monia. Mikäli valmis lelu vaikuttaa niin hienolta, että se kannattaisi laittaa myyntiin, tiedoston voi ladata vaikkapa Ponoko-nettipalveluun. Yritys valmistaa ja myy lelua ja maksaa osuuden myyntituloista tekijälle.

Jos leluaan haluaa myydä marketeissa, isommasta valmistussarjasta voi pyytää tarjouksen esimerkiksi MFG.com-nettipalvelusta. Tässä palvelussa eri valmistajat voivat tehdä tarjouksia hinnasta, jolla he valmistaisivat lelua.

Uusi tuotantomalli ei rajoitu ainoastaan muovituotteisiin, vaan se ulottuu lähes kaikkeen teräksen sorvauksesta kankaan leikkaukseen ja elektroniikkaan. Chris Anderson kertoo kirjassaan, kuinka hän teetti Kiinassa sähkömoottoreita projektiinsa, johon hän ei löytänyt valmiina sopivaa moottoria. Hän täytti nettisivulla tilauslomakkeen ja kymmenen päivän päästä hänen kotiinsa saapuivat prototyypit moottoreista, jollaisia ei ollut koskaan aiemmin valmistettu. Täyttämällä tilauslomakkeen Chris oli käytännössä suunnitellut sähkömoottorin tietämättä niiden suunnittelusta juuri mitään.

Mahdollistava teknologia

Kehityksen takana ovat monipuolisemmat, ketterämmät ja samoja standardeja noudattavat tuotantovälineet. Laitteet puhuvat niin sanotusti samaa kieltä. Robottitehdas Kiinassa osaa lukea saman tiedoston kuin kotiin ostettava halvempi 3D-tulostin. Tulevaisuudessa 3D-tulostimet kehittyvät edelleen, samoin kuin tuotantolaitokset.

Todennäköisesti esineiden tulostuspalveluista tulee samantapaista liiketoimintaa kuin digitaalivalokuvien tulostaminen paperikuviksi on nykyään.

Parin kuvan tulostamisen voi hoitaa kotona, mutta jos haluaa hyvälaatuisia kuvia koko suvulle, voi käyttää ammattilaispalvelua. Kuvatiedostojen lähettäminen nettipalveluun on helppoa, ja muutaman päivän päästä postilaatikkoon tipahtaa hyvälaatuisia kuvia.

Samalla tavoin voi esimerkiksi suunnitella autoonsa uuden vaihdekepin nupin. Lähetät tiedoston johonkin nettipalveluun ja viikon kuluttua voit ruuvata paikalleen vaihdekepin nupin, jollaista ei ole kenelläkään muulla.

Artikkeli perustuu Chris Andersonin kirjaan Makers – The Industrial Revolution sekä hänen Authors@Google-nettiluentojen sarjassa pitämäänsä esitykseen kirjastaan.

Kirjoittaja on työskennellyt pitkään it-alalla design-painotteisesti.