Liian täyteen ahdettu: Miksi mukaan lavalle piti tunkea jopa ”Sipilöinti”?

Arvio: Kansallisteatterin Macbeth tuo William Shakespearin klassikon ympäristöön, joka muistuttaa pohjoismaista designhotellia.
Teatteri 19.3.2017 17:03
Esko Salminen on Skotlannin kuningas. © Mitro Härkönen

Olisiko William Shakespearen Macbethin (1606) ydin, vallanhimon ja syyllisyyden teema, kantanut Kansallisteatterin suurella näyttämöllä hieman vähemmin keinoin? Juhlavuoden 2017 avaa näytelmä, joka on tyylikäs, hallittu, täynnä visuaalisia ja musiikillisia herkkuja. Ikiajankohtaisesta teemastaan huolimatta näytelmä jättää hieman kylmäksi.

Janne Reinikaisen ja Eva Buchwaldin suomentama ja sovittama klassikko on tuotu niukkaa pohjoismaista designhotellia muistuttavaan miljööseen. Reinikaisen ohjauksessa viiksekkäät scifinoidat vetävät räppiä, pieneliöt elävät omaa elämäänsä videoprojisoinneissa ja kuningasta Duncania (Esko Salminen) lykitään pyörätuolissa.