Ohjaaja Mikko Roiha: Suomalaista teatteria vaivaa laiha klikkaushumanismi

Berliiniläistynyt ohjaaja toivoo salaa, että suomalaiselta kulttuurilta leikattaisiin kunnolla rahaa.

Berliini
Teksti
Riitta Kylänpää
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Hänen silmänsä ovat turvoksissa ja hänen olemuksessaan on valvotun yön jättämää raskautta.

”Ensi-illan alla pelko ja innostus vuorottelevat” Mikko Roiha selittää aamukankeuttaan. ”Eihän sitä vielä tiedä, mitä on synnyttämässä.”

Seisomme berliiniläisen teatteri Brotfabrikin rappusilla. Märkä tihku imeytyy vaatteisiin ja levittäytyy harsona asfaltille. On harjoitustauko. Roiha valmistaa esitystä entisen leipätehtaan yläkerrassa sata vuotta sitten syntyneen ranskalaiskirjailijan Marguerite Durasin (1914–1996) novellikokoelman Tuska pohjalta.

Näytelmä kertoo Ranskan vastarintaliikkeen toiminnasta natsimiehityksen aikana.

Ohjaaja tumppaa savukkeen, joka voisi olla hänen viimeisensä. Hän yrittää lopettaa tupakoinnin.