Niin huonoa, että se on hyvää

Sara Mellerin ohjaustyö käsittelee riippuvuuksia vetämällä kaiken överiksi.

Teatteri 22.10.2020 20:45
Matti Tuomela
Sara Melleri.
Sara Melleri. © JARMO WRIGHT

Näyttämöllä on pinkki satiiniverho, peili, kylpyamme ja Kansallisteatterin varastosta löytynyt divaani, joka on samanlainen kuin kuningatar Elisabetilla, mutta paljon kulahtaneempi. Lattia on tuhkanvärinen ja näyttää siltä kuin vesipiipun bongivedet olisivat läikkyneet sille.

Suunnilleen näillä sanoilla ohjaaja-näyttelijä Sara Melleri kuvailee perustamansa Delta Venus -ryhmän The Betty Show -esityksen näyttämökuvaa Vallilan Kansallisteatterissa eli Kansallisteatterin Pienen näyttämön väistötiloissa Vallilan konepaja-alueella.

Melleri tunnetaan erityisesti televisio- ja elokuvarooleistaan. Teatteriohjaajana hän debytoi vuonna 2013. Koko-teatterin Pop Slut käsitteli poptähteyttä ja musiikkivideoiden naiskuvaa. Neljä vuotta myöhemmin huomiota herätti Mellerin ja Hype-kollektiivin Father Fucker -esitys, jossa hän käsitteli rujoin ottein suhdettaan edesmenneeseen runoilijaisäänsä Arto Melleriin.

Sisältö