Viimeisellä rannalla

Leea Klemola tutkii identiteetin maantiedettä.

Leea Klemola.
Leea Klemola. © KAROLIINA LEHTONEN

Leea Klemolan ja hänen veljensä Klaus Klemolan käsikirjoittama Arktiset leikit on Kokkola-sarjan neljäs osa. Näytelmät ohjanneen Leea Klemolan mukaan yksi niiden keskeisistä teemoista on se, miten maantiede vaikuttaa identiteettiin.

”Halusin tietää, millaisen jäljen Kokkola on jättänyt muhun”, Leea Klemola kertoo. ”Miksi se ei lähde pois, vaikka olen asunut Helsingissä yli 30 vuotta?”

Hän kuvaa Kokkolaa ”ei-miksikään-paikaksi”, jonka kauneus pitää löytää itse.

Kokkolassa ei ole upeaa tuomiokirkkoa tai muuta kaiken yli käyvää symbolia. Sen sijaan Klemolan nuoruudessa siellä oli paljon jättömaita, paikkoja, joita ei ollut valjastettu mihinkään käyttöön.

”Koin suuria kauneuselämyksiä niiden kautta. Vaikkapa autossa, kun musiikki soi täysillä jossain hylätyllä majakalla”, hän muistelee.

Avainsanat
Sisältö