Suurin on rakkaus

Kristian Smedsin läpimurto toimii edelleen.

Pirjo Luoma-aho ja Rea Mauranen. © LENNART LABERENZ / KANSALLISTEATTERI

Juonta ei ole, ei edes päähenkilöä. Jääkuvia kulkee perhealbumin kuvasta kuvaan. Kristian Smedsin 22 vuoden takainen läpimurtonäytelmä menee Kansallisteatterin Lavaklubilla.

Ensimmäinen kuva kertoo mykästä lapsesta. Toisen kuvan tyttö on 16-vuotias, hänestä on kasvanut ”pantava lehmä”. Kun hän palaa äitinsä luokse, tämä ei anna tytön laskea laukkuaan lattialle. Tyllihameessa virsiä hyräilevä Taisto Reimaluoto nostaa ihokarvat pystyyn.

Kolmannessa kuvassa kolmivuorotyötä tekevä bilettäjä-äiti ihmettelee, miksi ei voita lotossa. Hänen lapsistaan ei ole edes lottonumeroiksi! Viha on äidin moottori ja ainoa ystävä. Pirjo Luoma-aho on niin traaginen, että jo naurattaa.

Neljännessä kuvassa Harri, 3, seuraa Oulujoen pohjaan juuttuneena läheistensä elämää. Smedsin teksti on visuaalista. Harrin hiukset leijuvat samassa tahdissa kuin joen ahvenruoho. Harria esittävä huikea Rea Mauranen näyttelee myös tyttöä alistavan miehen roolin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
TIETOKIRJA

Virkamies kirjoitti värikkäät muistelmat.

Romaani

Merikirja on rönsyilevä kannanotto.

Teatteri

Nykytekniikka auttaa seuraamaan ruotsinkielisiä näytelmiä, jos niissä ei puhuta liikaa.

Elokuva

Robert Guédiguian haluaa yli sata katsojaa.

sarjakuvatärpit

Kevään uutuuksissa Barksin ankat, Suomen kesät ja konjakin salat

Sisältö