Helsinki 1918–2018

Taru Mäkelä kuvaa sisällissotaa ja lähiö-Suomea.

TEATTERI 26.01.2018 06:00
Riitta Kylänpää

Tatu Siivonen, Minja Koski, Pyry Nikkilä ja Reetta Ristimäki. © MAIJA ASTIKAINEN

”Mitä monimutkaisempi maailma on, sitä suurempi on ihmisten halu suoristaa mutkat ja nähdä asiat mustavalkoisina”, toteaa elokuvaohjaaja Taru Mäkelä. Hän ohjaa parhaillaan Sirpa Kähkösen käsikirjoittamaa sisällissotanäytelmää Vihan kevät – Helsinki 1918. Esityspaikka on Helsingin kaupunginmuseon hallinnoima Hakasalmen huvila Etu-Töölössä. Episodimaiset kohtaukset tapahtuvat museon eri huoneissa.

Tekijäjoukko on vertaillut omia taustojaan. Heidän sukulaisensa kolme tai neljä sukupolvea sitten olivat eri puolilla, punaisia tai valkoisia.

”Yhteiskunta on tervehtynyt noista ajoista, vuodet ovat tehneet tehtävänsä”, Mäkelä toteaa. ”Menneisyyttä voi jo katsoa uteliaasti ymmärtäen.”

 

Viime kesänä Mäkelä filmasi ohjaamansa elokuvan Varasto (2011) kakkososan Kontulassa ja Vuosaaressa. Henkilöt ovat Arto Salmisen (1959–2005) romaanista Varasto, mutta käsikirjoitus on Veli-Pekka Hännisen. Salmisen leski totesi käsikirjoituksesta, että tämähän on hyvä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
Runous

Runous on saamelaisille keino ottaa menetetty kieli takaisin.

ELOKUVA

Aistikas poikarakkauden kuvaus.

Romaani

Kasvutarina ilahduttaa elämänohjeilla.

Muotoilutärpit

Cheek-elokuva ampuu korkealle ja yli. Se kertoo ahdistuneesta miehestä, jolla on erityistaito ja paljon todistettavaa.

Sisältö