KOM-teatterin lavalla työskentelee aito huippukokki – Kokki, varas, vaimo ja rakastaja ensi kertaa näyttämöllä

KOMissa kokkaavaa Antto Melasniemeä kiinnostaa ruokakulttuurin poliittisuus.

Antto Melasniemi
Teksti
Markus Ånäs
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ruoka ei pelkästään jyllännyt ohjaaja Riko Saatsin vatsassa. Se oli jumiutunut sitkeäksi ajatukseksi.

Saatsin suolistossa matkaa tekevä möykky koostui kasviksista, mutta mielessä pyöri iso lihajöötti.

Lopulta Saatsin oli tehtävä asialle jotain, kirjoitettava viime talvena elokuvaohjaaja Peter Greenawaylle.

”Kerroin, mitä ajattelen ruoasta ja miksi haluan tehdä hänen teoksestaan uuden tulkinnan”, Saatsi sanoo.

”Samalla tähdensin, että jos sen teen, minun pitää saada tehdä se omalla tavallani.”

Greenaway vastasi nopeasti.

”Ytimekäs viesti kuului, että ymmärrän täysin perustelusi, anna mennä.”

 

Kyse oli tietysti ruokaelokuvien ylittämättömästä klassikosta Kokki, varas, vaimo ja rakastaja. Saatsi on sovittanut sen ensimmäistä kertaa teatterin lavalle, ja esitys saa ensi-iltansa tänään.

Greenawayn vuonna 1989 valmistunut elokuva on hillitön burleski.

Rikas suurporsastelija öykkäröi omistamassaan Le Hollandais -huippuravintolassa samalla kun hänen kultivoitunut vaimonsa viettää kiihkeitä hetkiä kirjakauppiaan kanssa.

Keittiössä valtavat belon-osterit levittelevät kuoriaan, koukuista roikkuu kymmenittäin riistalintuja, lampaankruunut pörhistelevät ja kalat retkottavat hyllyllä.

Suhteen paljastuttua tapahtumaketju johtaa kohti kannibalismia.

Missä kohtaa yhteiskunnassa menee se raja, jonka jälkeen pataan on heitetty liikaa aineita?

Saatsi näkee mässäilyssä yhteyden siihen, mihin yhteiskuntamme on mennyt.

”Ihmiset kohtelevat toisiaan kylmästi, asenteet ovat koventuneet ja anonyymi mielipidepalstojen möly on siirtynyt hoveihin.”

”Symbolina toimii perussuomalaisten ensimmäinen iso jytky vuodelta 2011.”

Greenawayn elokuvan ruokakonsulttina toimi Giorgio Locatelli, englannissa uransa tehnyt italialainen Michelin-tähditetty keittiömestari.

KOM-teatteriin on pestattu Antto Melasniemi. Hän on rakentanut lavalle oikean, toimivan ravintolakeittiön ja kouluttanut näyttelijöistä kokkeja ja tarjoilijoita.

Melasniemi sekä näyttelee että oikeasti kokkaa kaikki esityksessä tarjottavat ruokalajit, joista osa päätyy KOM-ravintolan listalle kenen tahansa nautittavaksi.

”Kaikki ruokalajit ovat symboleita, kommentteja jollain tasolla. Toivon että ne herättävät kysymyksiä itsessään – on mielenkiintoista nähdä, huomaavatko ihmiset viittauksia”, Melasniemi kertoo.

Saatsin Kokki, varas, vaimo ja rakastaja on ehdottoman poliittinen teos.

”Mutta niin on koko ruokakulttuurikin, ja juuri se kiinnostaa minua. En enää motivoidu ruoanlaitosta pelkästään käsityöläisyytenä”, kertoo Antto Melasniemi.

Kokin, varkaan, vaimon ja rakastajan ”kohtuuton karnevalismi on äärimmäisellä tavalla kiinni ruoassa”, Saatsi sanoo.

Ohjaaja haluaa kysyä, missä kohtaa yhteiskunnassa menee se raja, jonka jälkeen pataan on heitetty liikaa aineita.

”Mistä arvoista me emme voi luopua, jotta emme etenisi siihen tilanteeseen, joka on epätodennäköinen mutta mahdollinen? Kuten kannibalismi.”

 

Suurin suomalainen ruokaesteetikko on tietysti Mannerheim. KOMin tiloissa sijaitsee Mannerheimin aitio, jossa hän kävi katsomassa elokuvia. Marsalkka on mukana myös näytelmässä.

Mannerheim pitäisi esityksestä, Antto Melasniemi uskoo.

”Pitihän hän myös kohtuuttomasta ruokalajista, vorschmackista.

 

Kokki, varas, vaimo ja rakastaja KOM-teatterissa (Kapteeninkatu 26, Helsinki) 17. toukokuuta asti.