Mielen syövereihin

Mount Everest on häkellyttävän todentuntuinen.

Minna Haapkylä ja Pyry Nikkilä. © PATE PESONIUS

Naisen katse on tyynen ilmeetön, jähmettynyt. Eleet ovat hitaita, kuin pakotettuja. Harvoin jää tuijottamaan roolisuoritusta niin vaikuttuneena kuin Minna Haapkylää mieleltään järkkyneenä naisena Q-teatterin Mount Everest -näytelmässä.

Haapkylän esittämä Iina on saanut keskenmenon. Muutto uuteen kotiin jää kesken, vaikka aviomies Sampo tekee kaikkensa, jotta pariskunta voisi jatkaa elämäänsä. Iina käpristyy sänkyynsä muttei nuku. Hän jättää työnsä, torjuu miehensä tuen ja seuraa ihmisiä vastapäisessä asunnossa, jonka pitäisi olla tyhjä.

Vai asuuko siellä tyttö, joka vilkuttaa ikkunassa? Salaako aviomies jotain?

Vähitellen oudot yksityiskohdat kytkeytyvät toisiinsa. Silti katsoja joutuu pohtimaan, mikä on mahdollista, missä kulkee toden ja harhan raja.

Himalajan Mount Everest -vuorelle jää symbolinen merkitys. Sen voi tulkita edustavan mielen järkkymistä, pakoa todellisuudesta, mutta myös niitä esteitä, jotka ihmisen on voitettava, jotta hän pääsee takaisin toisen ihmisen luo.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
RUNOT

romaani

Kun oikeaa sanaa ei ole, Tommi Kinnunen keksii sen.

Teatteri

Esitystalous 3 on täysosuma.

Elokuva

Aleksi Salmenperä teki rennon elokuvan menestyspaineista.

elokuva

Eero Milonoff näyttelee olentoa, joka ei kuulu meihin.

sarjatärpit

Sisältö