Kaikki äidistäni -näytelmän roolituksesta nousi somekeskustelu – Nyt Kansallisteatteri siirtää loppuunmyydyn ensi-illan

”Keskustelu on käyty väärästä asiasta”, sanoo roolistaan syrjään siirretty näyttelijä Janne Reinikainen.
Teatteri 12.9.2020 16:47
Mikko Numminen ja Aurora Rämö
Kansallisteatteri Helsingissä. Kuvituskuva.
Kansallisteatteri Helsingissä. Kuvituskuva. © Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Toimituksen huomio: Suomen Kansallisteatteri tiedotti maanantaina 14.9., että Kaikki äidistäni -teos tulee ensi-iltaan alkuperäisessä aikataulussa ja roolituksessa. ”Irtisanoin Janne Reinikaisen hätiköidysti. Olin siinä käsityksessä, että ohjaaja ohjaa näyttämölle transnaista. Olemme selvittäneet asian ja jatkamme produktiota alkuperäisen näytelmädramatisoinnin mukaisesti”, Suomen Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho kommentoi Kansallisteatterin tiedotteessa. Alla oleva alkuperäinen juttu on julkaistu 12.9.2020 kello 16.47.

 

Suomen Kansallisteatteri siirtää näytelmänsä Kaikki äidistäni ensi-illan, jonka oli määrä olla 16. syyskuuta. Siirron syyksi ilmoitetaan teoksen transihmisen roolittamisesta syntynyt kriittinen keskustelu.

Ainakin näytelmän ennakkonäytännöt, yleisökeskustelu, ensi-ilta ja lauantain 19.9. näytäntö perutaan. Kansallisteatteri kertoo ottavansa yhteyttä näihin näytäntöihin lipun ostaneisiin asiakkaisiin.

Kansallisteatteri tiedotti asiasta lauantaina Instagram-tilillään.

Jos et näe Instagram-päivitystä, voit lukea sen täältä.

Kansallisteatterin Suuren näyttämön Kaikki äidistäni on yksi syksyn odotetuimpia teatteriensi-iltoja. Näytelmä perustuu Pedro Almodóvarin samannimiseen, Oscar-palkittuun elokuvaan vuodelta 1999. Esitykset olivat lähes loppuunmyyty. Näytelmän ohjaaja on Anne Rautiainen.

 

TORSTAIN ja perjantain aikana näytelmän roolitusta kritisoitiin sosiaalisessa mediassa. Kyse on Agrado-nimisestä seksityöntekijän hahmosta, jota näyttelee elokuvassa transnainen Antonia San Juan.

”On uskomatonta, että teatterialan ammattilaisille ei vuonna 2020 ole itsestäänselvää, että mies transnaisen roolissa on vahingollista”, Kansallisteatterille suunnatussa avoimessa kirjeessä kirjoitettiin. Sen on allekirjoittanut ryhmä transsukupuolisia taiteen ammattilaisia.

Kansallisteatterin rooliin oli valittu näyttelijä Janne Reinikainen. Näytelmän käsikirjoitus on brittiläinen sovitus, joka on Almodóvarin hyväksymä. Sovituksessa hahmo ei ole transsukupuolinen, vaan transvestinen.

Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus määrittelee transvestiitin mieheksi tai naiseksi, jolla on mahdollisuus sisäisesti eläytyä kumpaankin sukupuoleen ja tarve ilmentää naisellista ja miehistä puolta itsessään vaihdellen. Trans taas tarkoittaa sukupuoli-identiteettiä, joka ei ole syntymässä määritellyn sukupuolen ja siihen liitettyjen odotusten mukainen.

Hahmon rooliin kiinnitetty Reinikainen ei ole enää lainkaan mukana produktiossa, vaan osaan etsitään uutta näyttelijää. Kansallisteatterin mukaan rooliin etsittiin jo alun perin transsukupuolista näyttelijää, mutta sellaista ei löytynyt.

 

Mistä näyttelijä nyt löytyy, Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho?

”Katsotaan nyt, pitää keskustella ohjaajan kanssa”, Myllyaho sanoo.

Myllyaho sanoo päätyneensä vaihtamaan näyttelijää ja siirtämään ensi-iltaa nimenomaan sosiaalisessa mediassa esitetyn kritiikin takia.

”Olen saanut eri yhteisöistä palautetta ja hyviä perusteluita. Tarkoitus ei ollut loukata eikä aiheuttaa hämminkiä, se ei ole Kansallisteatterin tehtävä. Roolitus on koettu foobisena.”

Onko Kansallisteatterissa linja, että näyttelijät voivat näytellä vain omaa identiteettiään edustavia rooleja?

”Siinä mielessä on linjaveto, että emme voi omia eri kansakuntia, näytellä vaikkapa intiaania, sellaista ei kukaan lähde tekemään. Tämä on taiteen sisäistä keskustelua, että mitä voi näytellä ja mitä kannattaa näytellä, että se heijastaa oikeammin todellisuutta.”

Täytyyhän Suomen johtavalla teatteri-insituutiolla olla omakin näkemys siitä, mikä on taidetta ja mikä todellisuutta?

”Se on tämä aika. Nämä asiat ovat nousseet esille: mitä ratkaisuja taiteen sisällä voidaan tehdä, millaisia rooleja voidaan näytellä. En koe, että päätös on tehty painostuksen alla, vaan että olemme mukana ajan hengessä, kuuntelemme eri ääniä. Itse koen tämän sivistyksen kautta.”

 

Janne Reinikainen oli rooliin valmistautuessaan käynyt keskusteluja Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen asiantuntijan kanssa, eikä noissa keskusteluissa ilmennyt roolitukseen liittyvä problematiikkaa.

”Olin yhteydessä osaamiskeskukseen tammikuussa ja kävin siellä maaliskuussa keskustelemassa. Elokuussa meillä oli yhteinen keskustelu aiheesta teatterilla. Jos jotain olisi tullut esille, olisin reagoinnut siihen jo maaliskuussa”, Reinikainen sanoo.

Reinikainen kuuli potkuistaan lauantaiaamuna Kansallisteatterin johdolta.

”Esitetyssä kritiikissä ei ole mitään pahaa, päin vastoin, se on ymmärrettävää, oikein ja tärkeästä aiheesta. Keskustelu on vain käyty väärästä asiasta. En ole missään vaiheessa sitoutunut näyttelemään transsukupuolista ihmistä, enkä sellaiseen olisi lähtenytkään.”

Pääjohtaja Myllyaho sanoo, että väärinkäsitystä yritettiin kyllä korjata sosiaalisessa mediassa.

”Mutta sitä oli aika mahdotonta korjata, kun se toisin koettiin. Päädyin sitten tällaiseen ratkaisuun.”

Suomen Kuvalehti ei löytänyt yhtäkään korjaavaa kommenttia.

Myllyahon mukaan ensi-ilta pyritään esittämään aikaisintaan kolmen viikon päästä.

 

Muokattu 14.9.2020 kello 15.05. Lisätty artikkelin alkuun tieto siitä, että Kansallisteatteri perui näytelmän siirron ja näyttelijän irtisanomisen.