Taidemaalari nykyteatterissa

Helene Schjerfbeck -näytelmä pohtii taiteilijakuvausten hankaluuksia ja on tarkoituksella hankala itsekin.

Teatteri 08.03.2019 06:00
Minna Kontkanen

Kati Outinen ja Annatuuli Saine. © MARKO MÄKINEN

On upeaa, että taiteentekijät välillä pukevat sanoiksi elämäkertatulkintojensa ja niiden innoittajina toimineiden oikeiden ihmisten välisiä hankauspisteitä, koska niitä kyllä riittää.

Onko suurhenkilö kansallista omaisuutta, josta voi sanoa mitä vain? Miksi taiteentekijät eivät keksi omia henkilöitä? Jos henkilö kuoli kauan sitten, mistä tietää, millainen hän oli?

Tai kuten Teatteri Jurkan uutuusnäytelmän Minä maalaan teidät kaikki käsikirjoittaja Iida Hämeen-Anttila ja esiintyjät Kati Outinen ja Annatuuli Saine asian muotoilevat aloituskohtauksessa: miten Helene Schjerfbeck (1865–1946) liikkui, miten hän saapui huoneeseen?

Kati Outinen on myös ohjannut näytelmän.

Outinen ja Saine muuttuvat vuoroin nuoreksi ja vanhemmaksi Heleneksi, joka murskaa huutamalla 1800-luvun suomalaisen maalaustaiteen ylvästelevät sota-aiheet. Mainitsematta jää, että Schjerfbeck maalasi ylistettyjä sotahistoria-aiheisia teoksia jo parikymppisenä. Niistä hän tunnetusti jatkoi viitteellisempään ja henkilökohtaisempaan ilmaisuun – onneksi niin jatkaa myös näytelmä, täytettyään ensin pikkuriikkisen huoneteatterin raivokkaalla äänenkäytöllä ja liikehdinnällä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
Sarjakuvat

Sarjakuvauutuuksissa miehen elämää valottavat myös Black Peider ja Mamoud.

romaani

Aris Fioretosin proosa on aistikasta.

Esseekokoelma

Rooma näyttäytyy vapautumisen kaupunkina kulttuuritoimittaja Sara Ehnholm Hielmille.

Elokuva

Sofi Oksasen kirjasta tuli kylmä elokuva.

musiikki

Minja Koski laulaa Kuhmosta ja Lahdesta.

viinitärpit

telä-Afrikan viljellyin rypälelajike on viinibisneksen muuntautumiskykyinen kymmenottelija.

Sisältö