Tässä se nyt oli

Kaikki äidistäni jätti odotukset lunastamatta.

Teatteri 19.09.2020 10:00
Matti Tuomela
Näyttelijät Aksa Korttila, Janne Reinikainen ja Annika Poijärvi Kaikki äidistäni -näytelmän harjoituksessa syyskuussa 2020. © Handout/Kansallisteatteri/Tommi Mattila/Lehtikuva

En muista kertaa, jolloin esitykseen olisi latautunut näin paljon ajatuksia ja asenteita jo ennen ensi-iltaa.

Kerrataan vielä: Kansallisteatteri perui Kaikki äidistäni -ensi-illan saatuaan kritiikkiä cis-miehen roolittamisesta alkuperäisessä elokuvassa transnaisena nähdyn Agradon rooliin. Kun sitten huomattiin, että näytelmäversiossa transnainen onkin vaihdettu transvestiitiksi, teatteri veti takaisin perumisensa.

Asiasta uutisointi tuotti yleisölle vaikutelman, että transyhteisö olisi kritisoinut esitystä etukäteen hätiköidysti ja turhaan, vaikka näin ei ollut. Tekijöillä ei selvästikään ollut kunnollista käsitystä hahmon sukupuolesta. Mitä aiheesta käytyyn keskusteluun tulee, sen aloitti transyhteisö – ei Kansallisteatteri, joka pikemminkin pyrki lopettamaan keskustelun päästäkseen esittämään produktiotaan.

Valinnat
Valokuva

Vuoden nuori taiteilija Aapo Huhta oppi haahuilemaan New Yorkissa.

Sarjakuva

Arvio: Hugo Prattin työtä jatkavan espanjalaiskaksikon kolmas Corto-teos noudattaa dogmia tarkasti.

Levytärpit

Isokynä, Michael Bleu ja Lätsä tekivät levyn.

Romaani

Kansalliskirjailija kertoo sujuvasti Väinö Linnasta, mutta kompastuu huumoriinsa ja itsetietoisuuteensa.

tietokirja

Historian jännät naiset on silmiä avaava lukukokemus.

Gourmet

Kotimaiselle kalalle olisi kotikeittiössä kysyntää myös arkena, keittokirjailijat uskovat.

Sisältö