Taide vei insinöörin

Kulttuuri 8.7.2008 08:51

Roger Gustafsson valitsi teoskokoelman Pekingin kansainväliseen taidebiennaaliin. Yksi neljästä suomalaistaiteilijasta on Samppa Törmälehto.
samppa törmälehto: Super Burnout, 2007
Samppa Törmälehto, Super Burnout, 2007.

Taidenäyttelyiden avajaisissa pyörii usein outo mies, joka kuvaa taiteilijoita ja yleisöä. ”Pidän päiväkirjaa”, sanoo Roger Gustafsson.

Gustafsson, 60, on kansainvälisen kaupan alalla toimiva diplomi-insinööri, joka 1980-luvun alussa hurahti nykytaiteeseen. Hän juoksi näyttelyissä kotimaassa ja ulkomailla, alkoi lukea taiteesta ja hankkiutui taiteen tukiryhmiin. Hän toimi pitkään Kiasman ystävissä ja on edelleen Espoon modernin taiteen museo EMMAn, Suomen taideakatemian säätiön, Suomen Taideyhdistyksen ja Helsingin Taidehallin säätiön hallituksessa.

Mutta hänessä on yksi paha vika: hän on insinööri.

”Se on taidepiireissä sama kuin ei mitään, tai vielä pahempaa, täysi juntti. Muistan miten hämmennyin, kun havaitsin tämän”, Gustafsson naurahtaa.

Taiteen sisäpiireissä amatööriin suhtaudutaan ystävällisesti, mutta pidättyvän torjuvasti. ”Tulin uteliaaksi ja halusin tietää, mitä ne taidehistoriaa opiskelleet taiteen asiantuntijat oikein tietävät.” Viime kesänä hän valmistui filosofian maisteriksi. Eron huomaa, väittää Gustafsson. ”Nyt tervehditään, että päivää maisteri.”

Suomen asialla

Roger Gustafsson puuhaa paljon taiteen edistämiseksi kaiken aikaa. ”En edusta mitään laitosta tai instituutiota, mikä tietenkin hankaloittaa asioita.”

Ulkoministeriön vuosilta – hän toimi aikanaan kaupallisena sihteerinä Algeriassa – jäi päälle Suomen esiin tuominen.

”Aina kun käyn gallerioissa tai museoissa eri puolilla maailmaa, kysyn, mitä he tietävät Suomen taiteesta ja onko heillä kontakteja. Jos he ovat kiinnostuneita, lähetän aina materiaalia, yhteystietoja, linkkejä, luetteloita, kirjoja. Vaimo pitää työmäärää järjettömänä.”

Verkottumisen seurauksena Gustafssonia pyydettiin valitsemaan taiteilijoita, kun Kiinassa järjestettiin ensimmäinen Pekingin kansainvälinen taidebiennaali vuonna 2003. Häneltä pyydettiin apua taas vuonna 2005 ja myös tämän vuoden biennaaliin, joka aukeaa ensi viikolla Pekingissä.

”Eri maiden taiteilijaseurat valitsevat näyttelyyn taiteilijoita, joita tulee yli 80 maasta, myös Suomesta. Lisäksi kaksi henkilöä kuratoi näyttelyyn oman kokonaisuutensa: italialainen Vincenzo Sanfo ja minä.”

Teema on nyt olympia-aate ja värit. ”Ajattelen tapahtumaa nuorten ihmisten kisana, jossa voi syttyä tähtiä yhdessä yössä. Toisaalta jokainen edustaa omaa maataan, siten kyse on myös identiteetistä.”

Mahdottomat näyttelyt

Gustafsson valitsi 20 taiteilijaa neljästätoista maasta, neljä Suomesta. HC Berg, Anna Tuori, Tommi Toija ja Samppa Törmälehto. ”Suomalaisilla olisi valtavasti mahdollisuuksia, jos heitä vain vietäisiin ulkomaille.”

Gustafsson on myös konsultoinut ja kuratoinut näyttelyitä Suomessa, tänä kesänä muun muassa Vääksyyn. Hän on luonut suhteita ja vaikuttanut siihen, että EMMAn avajaisiin saatiin Shirin Neshatin ainutlaatuinen näyttely. Hän toi myös Tony Graggin näyttelyn Galleria Sculptoriin viime syksynä. Molemmat olivat etukäteen aika mahdottomia tavoitteita. Miten onnistuit?

”Se on vain kovaa ponnistelua”, Gustafsson sanoo. ”Ehkä persoonallakin on vaikutusta, henkilökemiat vaikuttavat ja sosiaalisista taidoista on apua.”

Roger Gustafsson sai keväällä merkittävän tunnustuksen, Suomen Kuvanveistäjäliiton myöntämän Pro Sculptura -mitalin. Mikä on taide-maisterin haave? ”Että joku alkaisi kerätä kansainvälistä nykytaiteen kokoelmaa ja pyytäisi konsultiksi.”

Teksti Hannele Jäämeri
SK 27/2008 (ilm.4.7.2008)