Suunnittelija Anna Ruohonen ei halua tehdä pikamuotia, vaan yhdistää valmisvaatteet ja mittatyön

Ruohonen tuo 20-vuotisnäytöksensä Pariisista Helsinki Design Weekille.

Anna Ruohonen. © Suvi Kesäläinen / Suomen Tekstiili & Muoti ry

Suunnittelija Anna Ruohonen on asunut Pariisissa 1990-luvulta alkaen, nyttemmin suomalaisen avomiehensä ja lastensa kanssa. Palkollisia hänellä on seitsemän ja puoli. Viimeksi mainittu on kehitysjohtaja.

Ruohonen on pääsuunnittelija ja toimitusjohtaja kahdessa perustamassaan osakeyhtiössä. Ydinajatus on olla muuta kuin paheksuttua pikamuotia. Anna Ruohonen Paris -tuotemerkki täyttää syksyllä 20 vuotta. Päämaja on Pariisissa, sivutoimipiste Helsingissä.

”Pariisiin muutossani oli paljon sattumia mukana, mutta 20 vuotta sitten Suomessa joko myit villasukkia torilla tai olit Luhta. Nykyään koulutus, ymmärrys ja yrittäjyys ovat aivan eri tasolla.”

Anna Ruohonen -vaatteiden materiaalit kestävät tarkastelun. Mallit ovat asiallisia tai aavistuksen aistikkaita toimisto- ja kaupunkivaatteita, enimmäkseen hillityn yksivärisiä.

Mustien klassikkomallien kokoelmassa on vaatteita myös miehille. Tyylillisiä vertailukohtia voisivat olla Ril’s, Donna Karan/DKNY tai hieman pehmennetty Armani.

 

Muoti ja vaatetus on maailman saastuttavin teollisuudenala öljyteollisuuden jälkeen.

Jättivaateketjujen ansaintalogiikka on teettää vaatteet mahdollisimman halvalla kehitysmaissa tehtaissa, joiden toimintaa on vaikea valvoa, myydä ne halvalla ja tuoda kauppoihin uudenmallisia vaatteita viikoittain. Asiakas koukutetaan shoppailuun kuin lapsi sokerihumalaan.

Pikamuodin vastakohta on ostaa kaikki mahdollinen käytettynä. Useimmat vaatetusalan mikroyritykset luovivat kahden vastakohdan välissä kierrättäen ja yksittäiskappaleita ommellen.

Anna Ruohonen Paris -brändi erottuu valmistuskonseptillaan, joka yhdistää valmisvaatteet ja mittatyön.

Ruohonen suunnittelee joka vuosi kaksi mallistoa, mutta hänen kaksi vaatturiaan Pariisissa ompelevat niistä vain sovituskappaleet.

Asiakas sovittaa sesongin tai klassikkokokoelman vaatteita Helsingin- tai Pariisin-myymälässä. Jos hän tahtoo jonkin vaatteen, myyjät ottavat hänen mittansa ja vaatturit ompelevat vaatteen asiakkaan koossa. Hihojen ja helman pituuden tai vyötärön korkeuden muutokset sisältyvät hintaan.

Vaate on omistajallaan parissa viikossa. Yritys säästää, koska ylimääräistä varastoitavaa ei synny. Samalla säästyy materiaaleja ja luonnonvaroja.

”Suurin osa ihmisistä on erikoiskokoa”, Ruohonen sanoo.

”Kahdella samanpituisella ihmisellä voi olla kymmenen sentin ero selän pituudessa, joka tietenkin vaikuttaa vaatteen istuvuuteen. Tämä ei kuitenkaan ole haute couturea, jossa asiakas käy useissa sovituksissa, ja vaikka vaatteen värin voi meillä valita, mallia ja materiaalia ei muuteta.”

”Yllätyin suomalaisen trikoon laadusta.”

Maarit Aakko tutki Aalto-yliopiston väitöskirjaansa varten kestävää muotia. Väitöskirja yhdistää Ruohosen slow fashion -lähestymistapaan, joka on slow food -liikkeen johdannainen. Kumpikin tahtoo pikakulttuurin sijaan paikallisuutta ja vanhan ajan laatutyötä.

Ruohosella paikallisuuksia ja tuotantomalleja on kaksi, mittatyö Pariisissa ja keväästä 2015 alkaen valmisvaatemallisto Suomessa.

Ruohonen kiinnostui suomalaisista materiaaleista suunnitellessaan Nansolle trikoovaatteita 2011–2013, ja Orivedellä kudotusta bambutrikoosta ommellaan nyt Hattulassa naisten vaatteita.

”Yllätyin suomalaisen trikoon laadusta. Vastaavaa laatua on vaikea saada muualta”, Ruohonen sanoo.

”Pariisin-ateljeessa vaatturit ovat puolen metrin päässä minusta, mutta myös Suomessa käydessä tiedän työolot ja värjäysprosessit. Voin myydä vaatteita puhtain sydämin.”

”Valehtelisin jos väittäisin, ettei tämä taloudellisesti olisi ollut tuskien taival. Kuitenkin aina kun menen työhuoneelle, innostun työstäni. Rahavaikeudet on voitettava jotenkin.”

Ruohosen työhuoneasiat ovat jo parhain päin: vuonna 2013 hänelle valmistui Pariisiin oma toimitalo Petite Maison de Couture (pieni mittaompelutalo).

Talossa on viisi kerrosta, mutta sen tontti on vain 23 neliön kokoinen. Tehokasta tilankäyttöä.  

 

Helsinki Design Week 17.9. saakka. Ruohosen näytös perjantaina kello 18, Allas Sea Pool, Katajanokanlaituri 2 a.