Vapaus synnytti ihmeen

Milanon taideteollisuusnäyttelyssä 1951 suomalainen muotoilu nousi koko designmaailman huipulle.

näyttely 28.05.2021 06:00
TIMO-ERKKI HEINO
© Timo Syrjänen

Moni saattaa – perintötavaroita katsellessaan – ihmetellä, kuinka designtietoisia isovanhempamme olivat, kun olivat hankkineet kodin käyttötavaroiksi designlasia ja -astioita. Vastaus on yksinkertainen: valinnanvaraa oli rajoitetusti. Sodan jälkeen kulutustavaroiden tuonti oli tiukasti säännösteltyä. Tuontirajoitusten suojaamilla kotimarkkinoilla tuotettiin ja hankittiin tulevia Suomi-designin klassikoita.

Sodanjälkeisellä jälleenrakennuskaudella kaikki lasitehtaiden tuottama käyttölasi meni kaupaksi, mutta hintasäännöstely teki siitä osin kannattamatonta. Taidelasia hintasäännöstely ei koskenut, ja lasitehtaat satsasivat siihen. Muotoilijoille annettiin lähes rajaton vapaus kokeilla uusia malleja.

”Se oli ainutlaatuista unelma-aikaa muotoilijoille”, Milanon ihme -näyttelyn kuraattori Uta Laurén kuvailee.

Valinnat
esseitä

Naisten kirjoittamaan kirjallisuuteen keskittyvän antologian esseet ovat nautinnollisia mutta kaanonkritiikki ohutta.

levy

She Walks in Beauty on spoken word -levy, albumi jolla Marianne Faithfull lausuu 1800-luvun englantilaisten romantikkojen runoja

TIETOKIRJA

Kenen joukoissa seisoin on säälimätön ja hyvä kuvaus taistolaisuudesta.

musiikki

Kanteleensoittaja Sinikka Langeland tutkii musiikissaan Norjan metsäsuomalaisten perinnettä.

muotoilutärpit

3 ajankohtaista poimintaa muotoilun maailmasta.

Sisältö