Ski Patrol: Amerikkalainen talvisotaelokuva odotti ensi-iltaa Suomessa 71 vuotta

Kulttuuri 30.11.2011 07:23
Ski Patrol Perisuomalainen kanteleensoitto on keskeytetty korsussa käskynjaon ajaksi. Kuvat Jarmo Raition kokoelma.

SK Hollywoodin taivaalle nousi savua kesäkuussa 2008, kun hitsauslaitteesta syttynyt tulipalo riehui Universal-studion varastossa ja hävitti kymmenientuhansien elokuvien ja televisio-ohjelmien tallenteet. Miami Vicen jaksojen ohella liekit tuhosivat Suomen talvisodasta kertovan Universal-elokuvan Ski Patrol (1940) molemmat 35 mm -formaatin filmikopiot.

Harvinainen teos ei tuhoutunut lopullisesti. Alkuperäismateriaalit ovat tallessa.

Ski Patrol nähdään uutena digitaalisena kopiona, kun sen ensimmäinen julkinen esitys Suomessa koittaa talvisodan syttymisen vuosipäivänä 30. marraskuuta 2011 Orionissa, Kansallisen audiovisuaalisen arkiston elokuvateatterissa. Toinen esitys on itsenäisyyspäivänä.

Tuleva tapahtuma kuulostaa arvokkaalta, mutta vanha ja vanhentunut amerikkalaiselokuva herättää nykykatsojissa enemmän hymyilevää sympatiaa kuin syviä kansallistunteita.
Kovia kokeneet 1940-luvun suomalaiset olisivat kai lähinnä harmistuneet ohjaaja Lew Landersin ja käsikirjoittaja Paul Hustonin satuilevasta otteesta, vaikka ”Selmavuorella” taistelevan hiihtojoukon kuvaus on kovasti pienen Suomen puolella.

Ski Patrol Neuvostourheilija Ivan (Reed Hadley, vas.) komentaa konekiväärimiehiä.

Heti talvisodan päätyttyä tehty melodramaattinen seikkailu tarjoaa historiankirjoituksen sijasta Hollywoodin ehdoilla rakennetun vaihtoehto-Suomen. Tiettyjä yhteyksiä todellisuuteen löytyy. Siniristiliput ja Lotta Svärd -merkki sankaritar Julia Engelin (Luli Deste) kaulassa näyttävät oikeanlaisilta.

Muuta autenttisuutta ei ehkä kannata hakea Kaliforniassa kuvatusta elokuvasta, jossa suomalaiset asuvat vuoristossa alppikyliä muistuttavissa pikkukaupungeissa. Myös miesten tirolilaismalliset korkeat hatut ja pitkät piiput ovat kuin jostakin alppimaasta.

Universal säästi kuluja ja kuvauspäiviä kierrättämällä Ski Patrolissa taistelukohtauksia Itävallan ja Italian rajalla tapahtuvasta ensimmäisen maailmansodan kuvauksesta The Doomed Battalion (1932). Puvut ja maisemat eivät saaneet poiketa aikaisempaa tuotantoa varten filmatuista osuuksista, joilla ei ollut mitään tekemistä Suomen kanssa.

Tanssivien nerojen kansa

Ski Patrol Paavo (Edward Norris), Lissa (Kathryn Adams) ja Viktor (Philip Dorn) nauttivat kesästä ja rauhasta alppihenkisissä maisemissa.

Ski Patrol alkaa vuoden 1936 talviolympialaisista. Toisin kuin todellisuudessa, elokuvassa kisoihin osallistuu myös Neuvostoliitto.

Vuorenrinteessä pulaan joutunutta venäläistä kilpahiihtäjää Ivan Dubrovskia (Reed Hadley) auttava suomalaisurheilija Viktor Ryder (Philip Dorn) jää murtomaahiihdossa hopealle. Pronssia voittaa amerikkalainen Dick Reynolds (John Arledge). Olympiakomitean edustaja maalailee päättäjäispuheessaan ihmiskunnan astuneen ikuisen rauhan aikaan.

”Eikö maamme olekin hieno, Paavo, kaikki nämä vuoret ja metsät”, sanoo Viktorin sisar Lissa Ryder (Kathryn Adams) luonnon helmassa sulhaselleen, mäkihyppääjä Paavo Luukille (Edward Norris) juuri ennen sodan syttymistä.

Elokuvan suomalaiset harrastavat kanteleensoiton säestämiä kansantansseja ja elävät idyllisen alkukantaisissa oloissa. Silti huippuosaamista on muun muassa luonnontieteiden saralla: eräs sankareista on pasifistisen vakaumuksensa kanssa painiskeleva Nobel-palkittu biokemisti Knut Vallgren (John Ellis).

Mitaliaan innokkaasti esittelevän nobelistihahmon taustalla on F. E. Sillanpäälle juuri ennen talvisotaa myönnetty kirjallisuus-Nobel. Kulttuurin huiput ovat vaikuttaneet myös taidemaalareilta, kuvanveistäjiltä ja arkkitehdeiltä poimittuihin roolinimiin, joita ovat Engelin ja Vallgrenin lisäksi Simberg sekä ”Tyko Gallen”.

Uutinen Viipurin pommituksista tavoittaa vuoristokaupungin, ja Lissa saa surmansa ilmahyökkäyksessä. Paavo ja Viktor joutuvat etulinjaan ja kohtaavat olympialaisista tutun Ivanin vihollisenaan, joka on kuitenkin reilu vanhoja tuttaviaan kohtaan. Jenkkiurheilija Dick sotii suomalaisten joukoissa.

Tarina huipentuu hiihtävän itsemurhapartion operaatioon. Loppukohtauksessa Suomi on hävinnyt sodan ja monet nuoret urhot makaavat lumen peittämässä sankarihaudassa. Kapteeni Per Vallgren (Samuel S. Hinds) pohtii, että kunnianhimon sokaisemien venäläisten voiton hinta oli liian kova sekä suomalaisille että heille itselleen.

Lipuntarkastajan löytö

Ski Patrol Ei ole yksinkertaista vastausta kysymykseen, miksi Ski Patrolia ei ole koskaan esitetty Suomessa televisiossa eikä valkokankaalla. Selvää on, että vähän nähdystä elokuvasta on tiedetty niukasti. Laajemmin kiinnostus heräsi vasta viime vuonna.

Ski Patrolin ja Suomen kontakti muodostui internetin kautta. Elokuussa 2010 antiikkiaseita ja muuta sotamateriaalia harrastava kanadansuomalainen kaupitteli kansainvälisessä eBay-nettihuutokaupassa talvisodasta kertovan elokuvan julisteita ja valokuvia.

Maailmalle levinneiden kotimaisten elokuvien ulkomaisia julisteita keräilevä Helsingin seudun liikenteen lipuntarkastaja Jarmo Raitio näki myynti-ilmoituksen. Ensireaktio oli epäuskoinen.

”Totta kai ajattelin, että mitä helvettiä. Ei tällaista ole.”

Aarteenetsijähenkinen intohimo valtasi Raition, joka osti kuvat Kanadasta ja ryhtyi metsästämään Ski Patrolia sekä kaikkea siihen liittyvää materiaalia ja taustatietoa eri maista. Julisteiden, valokuvien ja rekvisiittaan kuuluneen Suomen lipun ohella hänelle kertyi tietoa talvisodan käsittelystä amerikkalaisessa lehdistössä.

New York Timesissa oli joulukuun 1939 ja seuraavan tammikuun aikana parikymmentä pääkirjoitusta Suomen sodasta”, Raitio sanoo.

Uusiseelantilaisessa Evening Postissa toukokuussa 1940 ilmestyneestä uutisesta selvisi, että jossain vaiheessa Universal oli suunnitellut kuvausryhmän lähettämistä Suomeen ja elokuvan roolittamista huipputähdillä. Ruotsin päivälehtien vanhat ensi-iltakritiikit osoittivat, että ruotsalaiset pitivät Ski Patrolin Suomi-sympatioista ja kauniista sodanvastaisuudesta, mutta toteutuksessa ja uskottavuudessa nähtiin puutteita.

Lokakuussa 2010 Raitio onnistui katsomaan Ski Patrolin. Epävirallinen, kotitekoinen dvd-levy löytyi Viktor Ryderiä esittäneen Philip Dornin lapsenlapselta, joka kerää isoisänsä elokuvia.

Katsomiskokemus oli lievä pettymys.

”Elokuva ei tavoittanut sitä kliimaksia, jota kaipasin. Samalla tuntui hellyttävältä, että elokuvamaa numero yksi oli nähnyt vaivan tehdä elokuvan Suomen talvisodasta.”

Keskinkertaisuus ei sammuttanut uskoa löydön kansalliseen merkittävyyteen. Marraskuussa 2010 Raitio alkoi tarjota kokoamiaan kuvia ja tietoja lehdistön käyttöön.

Kotimainen media noteerasi Ski Patrolin ensimmäistä kertaa. Aktivistin taustatyö jäi toisinaan varjoon, kuten marraskuun 27. päivän kansiotsikossa ”Iltalehti löysi kadonneen talvisotaelokuvan”.

”Siinä on elokuvan ihanuus ja ihmeellisyys, että yksittäiset harrastelijat voivat löytää tällaisia aarteita”, Raitio sanoo.

Hän hankki liput Ski Patrolin arkistoesitykseen heti niiden tultua myyntiin ja saapuu Orioniin uteliaalla mielellä. Valkokankaalla nähtävässä versiossa saattaa olla omalta tallenteelta puuttuvia metsäkohtauksia, joista Raitio on nähnyt vain valokuvia.

Suomi ei kiinnostanut

Ski Patrol

Monien kotimaisten talvi- ja jatkosotakuvausten tavoin Ski Patrolia voi pitää huono-onnisena yrityksenä puristaa Suomen sodista elokuvallista potentiaalia, joka kiinnostaisi muuta maailmaa.

Edvin Laineen tulkinta Tuntemattomasta sotilaasta (1955) on kansainvälisesti suosittuna ja palkittuna suomalaisena sotaelokuvana yksinäinen poikkeustapaus. Antti Tuurin romaaniin perustuva Pekka Parikan jättiprojekti Talvisota (1989) oli kotikentällä hitti, mutta kysytyksi vientituotteeksi siitä ei ollut. Tuottaja Markus Selinin pitkään kehittelemä Mannerheim-elokuvaprojekti on toistuvasti törmännyt ulkomaisen rahoituksen peruuntumiseen.

”Kuka tietää, miten tutuksi härmäläinen sitkeys olisikaan tullut kansainväliselle elokuvayleisölle, jos amerikkalaisen tuottaja-ohjaajan talvisotaelokuva olisi nähnyt päivänvalon”, spekuloi Outi Heiskasen kirja Tehtävä Suomessa Kotimaamme ulkomaisissa elokuvissa. Kirja ei mainitse Ski Patrolia.

Kuka tietää? Ski Patrolin vastaanotto ja sen puute antavat kysymykseen yhden vastauksen, joka tuntuu hieman lannistavalta. Amerikkalainen talvisotaelokuva näki päivänvalon, mutta kansainvälinen yleisö unohti sen välittömästi.

Ongelma ei kuitenkaan ollut itse aiheessa, vaan kiireesti ja halvalla syntyneen elokuvan kerronnan heikkouksissa ja epäsuotuisassa ajoituksessa. Fiktiivinen esitys Neuvostoliiton pienen länsinaapurin kahinasta ei ole voinut tuntua kovin tärkeältä tai jännittävältä maailmanlaajuisten konfliktien aikana.

Ski Patrolin voi ottaa valaisevana oppituntina Hollywoodin ystävällismielisestä mutta armottoman pinnallisesta tavasta käsitellä kaukaisempia kulttuureita. Siksi elokuva ei ole pelkästään herttainen kuriositeetti menneisyydestä.

Ski Patrol esitetään elokuvateatteri Orionissa (Eerikinkatu 15, Helsinki) 30. marraskuuta ja 6. joulukuuta.

Juttu on julkaistu ensimmäistä kertaa Suomen Kuvalehden numerossa 47/2011.