Päivi Kärkkäinen

Kulttuuri 5.12.2007 13:44

Kansallisoopperan uusi pääjohtaja inhoaa elitismiä. Hän haluaa, että oopperasta nauttii koko Suomi.

Teksti Leena Sharma
Kuva Kaisa Rautaheimo
(SK 49/2007)

Mainos lupaa:

Suuria mestareita, suurta tanssia, suurta musiikkia.

Päivi Kärkkäinen katselee oopperan lämpiössä ympärilleen arvioivasti. Marraskuisena iltana on vielä kaksi viikkoa aikaa siihen, kun hänen työnsä Suomen Kansallisoopperan pääjohtajana alkaa. Toistaiseksi hän käy talossa sivistämässä itseään ja eräänlaisena havainnoivana agenttina: tarkkailemassa millaista yleisöä ooppera vetää ja miten se käyttäytyy.
päivi kärkkäinen

”Aika paljon ihmisiä. Hyvä! Mutta nuoret nutturapäiset tytöt, baletinharrastajat, puuttuvat. Joissain näytöksissä heitä on ilahduttavasti näkynyt”, hän tuumaa.

Tällä kertaa lämpiössä parveilee yritysasiakkaita, TietoEnatorin henkilökuntaa. Luvassa on baletti-ilta Suuria mestareita: kaksi Jiri Kyliánin koreografiaa Mozartin pianokonserttoihin ja David Dawsonin koreografia Miljoonat suudelmat.

Kärkkäinen, 52, on opiskellut uutta työtään jo viikkotolkulla, istunut näytöksissä, osallistunut palavereihin, tavannut tulevia työtovereitaan. Julkisuudessa hän on kuitenkin vaiennut Kansallisoopperan asioista niin tarkkaan, ettei ole suostunut nimeämään edes lempioopperaansa.

”Kun en tunne alan sisäisiä intrigejä, pelkään, että jos kerron suosikkioopperani ja suosikkilaulajani, voin saada aikaan tulipalon”, hän perustelee.

Ihanko totta?

”No en tiedä, saatan olla ylivarovainen. Mutta olen nähnyt Yleisradiossa, miten uudet johtajat ovat ryhtyneet nimeämään lempiohjelmiaan tai lempitoimittajiaan, ja spekulaatiot ovat heti käynnistyneet.”

Kärkkäinen muistuttaa, että itse asiassa hän on ottanut kantaa, ja vieläpä erittäin suureen kysymykseen: oopperan ja baletin taiteellisiin johtajiin. Heidät nimittää oopperan hallitus, mutta Kärkkäinen on ollut tiiviisti mukana valintaprosessissa.

Baletin johtajaksi valittua Kenneth Greveä hän kävi tapaamassa Kööpenhaminassa. Taiteelliseksi johtajaksi ehdolla oleva ylikapellimestari Mikko Franck on nykyisenä oopperalaisena tullut myös tutuksi.

”On tärkeää, että pääjohtajan ja taiteellisten johtajien kemiat toimivat”, Kärkkäinen sanoo.
Se tarkoittanee, että hänen, Greven ja Franckin kemiat ovat kohdallaan.

Oopperasali levittäytyy Kärkkäisen alapuolella. Hän kävelee jo rutiinilla omalle paikalleen, ensimmäisen parven ensimmäiselle riville.

”Minulle on kerrottu, että tässä pääjohtajat tapaavat istua.”

Hallintojohtaja Pekka Kauranen, jonka työnkuva muuttuu radikaalisti Kärkkäisen tulon myötä, käy tervehtimässä. Hän vaikuttaa ainakin päällisin puolin suhtautuvan tulevaan pomoonsa suopeasti.

Kärkkäinen tunnustaa, ettei tiedä illan baletista juuri mitään. Hän ei ole oopperan eikä baletin asiantuntija eikä yritä sellaisena esiintyäkään.

”Voi olla, että asiantuntemus auttaisi. Voi myös olla, että se haittaisi. Tehtäväni on kyseenalaistaa, ja jos olisin kasvanut siihen, että aina toimitaan näin, aina on tarvittu suuret resurssit tiettyihin asioihin, en ehkä osaisi pohtia toisenlaisia vaihtoehtoja.”

Hän ei kuitenkaan katso näytöksiä säästöt mielessään.

”En edes osaisi vielä katsoa, mitä mikäkin maksaa – enkä haluaisikaan. Se selvitetään minulle aivan varmasti. Sitä paitsi ensisijainen tehtäväni täällä ei ole rahan säästäminen.”

Aiheesta lisää
Mikko Franck nousemassa oopperan taiteelliseksi johtajaksi (SK netti 21. 11. 2007)
Hän: Erkki Korhonen (SK 9/2006)
Johtamisen lahja (SK 23/1999)