Hiljainen ylipäällikkö

Maailman suurimman kuvataidetapahtuman johtaja tykkäsi Ars Fennica -näyttelyn lattiasta.

Ihmiset & KUVATAIDE 02.02.2018 06:00
Minna Kontkanen

Adam Szymcsyk Kiasmassa. © ARTO WIIKARI

Mannerheimintie pauhaa ulkona, mutta Kiasman neljännen kerroksen Ars Fennica -ehdokkaiden näyttelyssä on hiirenhiljaista. SK on pyytänyt maailman tärkeimpänä pidetyn nykytaidefestivaalin Documentan viimeisintä taiteellista johtajaa Adam Szymczykiä museolle kertomaan mielipiteensä Ars Fennica -näyttelystä ja näyttelyiden tekemisestä.

Puolalainen Szymczyk on Helsingissä Saastamoisen taidesäätiön luennoitsijavieraana. Edellinen ilta jatkui taideväen kanssa pikkutunneille. Yöunet jäivät vähiin, introvertti luonne korostuu.

Szymczyk ei sano sanaakaan näyttelyn aloittavista Kari Vehosalon veistoksista ja maalauksista, jotka ovat kuin mustavalkokuvia täynnä kuivaa kauhua.

Seuraavassa huoneessa hänet patistellaan kertomaan vaikutelmansa liikkuvasta sairaalainstrumentti-installaatiosta, jonka Pekka ja Teija Isorättyä tekivät Hugo Simbergin etsauksen Kuoleman puutarha inspiroimina. Pikkuinen etsaus on esillä seinällä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö