Jaksaa jazzaa

Matti Niveksen pyörittämä We Jazz on festivaali, levymerkki, dj-kollektiivi, lehti ja levykauppa.

musiikki
Teksti
Marko Ylitalo
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kun geneveläinen jazzkeräilijä Francis Montfort (1929–2019) kuoli toukokuussa, hän jätti taakseen 11 000 äänitteen kokoelman – ja perilliset, jotka halusivat löytää levyille uuden kodin. Ostaja löytyi Suomesta, ja marraskuun puolivälissä Helsingin Vallilaan avautui We Jazz Records -kauppa.

”Kokoelmaan kuuluu paljon levytyksiä, joita ei juuri nykyään enää liiku”, kertoo We Jazz -organisaation taiteellinen johtaja ja tuore levykauppias Matti Nives.

”Parhaat myyntilevyt eivät kuitenkaan ole harvinaisuuksia vaan musiikillisesti todella hyviä albumeita.”

Nives on itsekin ahkera levynkeräilijä, joka omistaa noin kuusi tuhatta äänitettä.

”Olemme ehtineet käydä vasta murto-osan Montfortin levyistä läpi, mutta olen vähän yllättynyt, ettei omaan kokoelmaan ole tähän mennessä päätynyt niistä kuin kymmenkunta.”

Sitäkin enemmän kokoelman satoa on kuultu Radio Helsingin Jazz kiinnostaa -ohjelmassa, jota Nives tekee yhdessä Teppo Mäkysen ja Ville Herralan kanssa.

 

Jo kuusi vuotta ennen levykauppaa We Jazz oli festivaali – tai siis ”installaatio ja utopia”, kuten järjestäjät itse ovat tapahtumaa määritelleet. Montfortin kokoelmasta ei ole vielä tullut vastaan artistia, joka nähdään tämän vuoden festivaalilla, mutta Nives arvelee, että laatikoista saattaisi löytyä esiintymään tulevan amerikkalaistrumpetisti Ralph Alessin tuotantoa.

”Varsinkin tänä vuonna tapahtumassa on paljon nuoria ja nousevia nimiä eikä niinkään pitkän linjan legendoja.”

Festivaalilla nähdään muun muassa islantilainen ADHD, jota on kosiskeltu paikalle jo useasti aiemmin. Joulukuisin yhtyeen jäsenillä on ollut tapana keskittyä eräilyyn ja metsästykseen. Tänä vuonna he suostuivat rukkaamaan rutiinejaan.

”Kaikilla on hevimenneisyys, mutta ehkä meillä voisi olla jazztulevaisuus.”

Islantilaisten lisäksi Nives on innoissaan myös virolaislähtöisen saksofonistin Maria Faustin Machina-kokoonpanosta sekä brittiläisistä Ill Considerer -triosta ja Elliot Galvinista, jolta kuullaan sensaatioksi jazzpiireissä kehuttu soolopianokonsertti.

Seitsemättä kertaa järjestettävän -festivaalin perinteisiin kuuluu, että esiintymispaikat vaihtuvat vuosittain.

Konsertteja järjestetään tyypillisten keikkalavojen lisäksi esimerkiksi hotellin aulassa ja nykytaiteen galleriassa.

”Se luo yllätyksellisyyttä sekä artisteille että yleisölle. Järjestämme myös salakeikkoja, joiden esiintyjiä tai paikkoja ei paljasteta etukäteen. En kaipaa taide-elämykseltä tuttuuden tunnetta vaan pikemmin inspiraatiota ja uutuutta.”

Nivekselle olennaista on paitsi musiikki myös konteksti, jossa sitä soitetaan – eikä aina välttämättä tässä järjestyksessä.

 

Festivaalin ja levykaupan lisäksi We Jazz on myös lehti, dj-kollektiivi ja levymerkki. Yhteinen nimittäjä on jazz, mutta kaiken lähtökohtana on monitaiteellinen uteliaisuus.

”Tässä yhdistyvät hyvällä tavalla ammattimainen tekeminen ja harrastelijamainen innostuneisuus”, Matti Nives sanoo.

”We Jazzin nimi keksittiin vasta, kun jokin nimi oli pakko olla, mutta siinä onnistuttiin siinä mielessä, että kaikkea tekemistä leimaa yhteisöllisyys ja avoimuus.”

Mutta miksi jazz kiinnostaa niin paljon?

”Ei se aina kiinnostakaan”, Nives vitsailee ja jatkaa:

”Suomessahan kaikilla on hevimenneisyys, mutta ehkä meillä voisi olla jazztulevaisuus.”

We Jazz Record Shop (Eurantie 8–10) avoinna ti–pe klo 15–19 ja la klo 12–16 sekä sunnuntaisin kerran kuussa. We Jazz 2019 -tapahtuma Helsingissä, Tampereella ja Tallinnassa 1.–8.12.