”He rakastavat ja jumaloivat minua”

Teatterin taitaja Kari Heiskanen ohjaa myös oopperoita itsevarmalla asenteella.

Ooppera 05.07.2019 06:00
Markus Ånäs
Kari Heiskanen ohjasi Savonlinnaan Sevillan parturin.
Kari Heiskanen ohjasi Savonlinnaan Sevillan parturin. © Niina Kormano

Nauru kumpuaa Olavinlinnan kivimuurien sisällä, kun ensi kertaa Savonlinnan oopperajuhlissa esitettävän farssihnäytelmä Sevillan parturin ensimmäinen näytös käynnistyy. Gioachino Rossinin klassikkoteoksen ohjaa Kari Heiskanen, joka on ottanut 2000-luvulla oopperat pysyvämmin työmaakseen.

Vaikka näyttämö yhdistää oopperaa ja teatteria, taidemuotoina ne eroavat ratkaisevasti. Heiskanen kertoo, että hän ei koe oopperan ohjaamisen olevan ”järin vaikeaa”.

”Mutta haastavaa voi olla se, ettei ohjatessa pääse teatterin lailla muokkaamaan tekstiä, tapahtumisen kestoa ja rytmiä, sillä säveltäjä on tehnyt sen”, hän pohtii.

Savonlinnassa nähdään harvoin koomista oopperaa.

”Sen resitatiivit etenevät commedia dell’arten tyyliin napakan puheen vauhdilla, mutta oma haasteensa on Rossinin tavassa jäädä jankuttamaan samaa lausetta loputtomiin. Ratkaisuksi tarjoan karnevalisointia koreografian keinoin”, Heiskanen kertoo.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö