Savonlinnan oopperakesä avasi klassikolla

Otellon raakalaismaisuus korostui jo sisääntulossa.
Musiikki 15.7.2016 04:30
Risto Nordell

Otello Savonlinnan oopperajuhlilla © Soila Puurtinen

Ensi tahdit sen paljastivat: Xian Zhangin johtaman Verdin Otellon ensi-ilta oli täynnä mustasukkaisuutta, intohimoa ja salamana välähteleviä käänteitä. Chorégies d’Orange -festivaalilta ostettu produktio korosti Otellon raakalaismaisuutta sisääntulosta saakka. Oopperan alussa hän viskasi verisen pään kansansa keskelle. Kristian Benedikt lauloi roolin tukkoisella tenorillaan paikoin hirmuisesti prässäten. Vasta neljännessä näytöksessä hän sytytti äänensä vapautuneeseen hehkuun.

Tommi Hakalan Jago oli vokaalisesti vahva. Vuolaasti virtaavassa baritonissa oli kosolti sankarillista kalsketta. Julma Jago on kuitenkin oopperan pahan alku ja juuri, joka usuttaa ihmiset toisiaan vastaan. Tähän pahiksen rooliin Hakala on liian lempeä ja sympaattinen. Äänessä en kuullut kostonhalun mustia syövereitä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu