Meri ottaa omansa

Saaristo-ooppera Jää kuulostaa vaikuttavalta, mutta näyttämöllinen toteutus jää yksioikoiseksi.

Ooppera 01.02.2019 06:00
Risto Nordell
Ville Rusasen tenoraalinen baritoni sykähdyttää.
Ville Rusasen tenoraalinen baritoni sykähdyttää. © Stefan Bremer / Suomen Kansallisooppera

Finlandia-palkittu Ulla-Lena Lundbergin romaani Jää kertoo tarinan nuoresta papista, Petter Kummelista, joka perheineen asettuu kaukaiselle avomeren saarelle.

Tulevaisuus näyttää hymyilevän, mutta katastrofilta ei vältytä: Kummel hukkuu heikkoihin jäihin kotinsa edustalla ja hänen vaimonsa Mona muuttaa takaisin mantereelle.

Ulkoiset tapahtumat ovat niukat, mutta symboliikkaa teoksessa riittää. Saari on jakaantunut riiteleviin itä- ja länsiluotolaisiin. Paitsi henkisesti, pappi yhdistää saarelaiset myös käytännössä, luotojen välisen sillanrakennushankkeen puuhamiehenä. Jää toimii vertauskuvana, joka yhdistää mutta saattaa myös pettää arvaamatta. Jään aiheuttama inhimillinen tragedia muuttuu aikojen saatossa yksityisestä yleiseksi, yhdeksi saariston suurista tarinoista, joissa meri ottaa omansa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
Sarjakuvat

Sarjakuvauutuuksissa myös rakkauden nälkää ja talvisodan taisteluita.

lastenkirja

Ville Hytösen ja Virpi Pennan hahmot lämmittävät mieltä.

Dokumentti

Taiteen hinta ja arvo vie kulissien taakse.

tietokirja

Punkkarin käsikirja on suunnattu esikouluikäisille.

kuvataide

Uusekspressionismin huiput kohtaavat Espoossa.

sarjatärpit

Unelmien maa palaa Norjan villeihin öljyvuosiin ja The Assassination of Gianni Versace 1990-luvun homokulttuuriin.

Sisältö