Riikka Talvitie ei halua suurmieheksi, vaan säveltää soveltaen – ja yleisölle tarjotaan ateria!

Ooppera ”Tuomarin vaimo” antaa laulajien leikitellä ja tulkita vapaasti.
Musiikki 13.3.2017 12:32

Riikka Talvitie tekee väitöskirjaa säveltäjän ja yleisön suhteesta. © Markus Pentikäinen

Säveltäjä Riikka Talvitie tekee usein väärin.

Hän keksii teostensa aiheita musiikin ulkopuolelta, uutisvirrasta tai keppihevosesta romaanissa Tristram Shandy – elämä ja mielipiteet. Hän kirjoittaa sävellyksensä osaksi steppiä. Seuraavaan radio-oopperaansa hän on tehnyt ainoastaan yksinkertaiset pohjat, jotta laulajat saavat leikitellä äänellään mahdollisimman paljon.

Näin ei partituuriin nojaavassa suomalaisessa musiikkikulttuurissa ole tapana tehdä. Täällä asiat kirjoitetaan nuottiin mahdollisimman tarkasti.

”Vapauden antaminen on vaikeaa, kun on totuttu siihen, että partituuria noudatetaan orjallisesti”, Talvitie sanoo.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu