Miksi melkein kaikki nykymusiikki kuulostaa epävireiseltä?

SK:n arkistoista: Kapellimestari Susanna Mälkki sai metkan haasteen. Piti valmentaa maallikko ymmärtämään nykymusiikkia.
Musiikki 7.9.2014 08:30
Susanna Mälkki on valittu Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestariksi. Hän aloittaa tehtävässä syksyllä 2016. © Roni Rekomaa / Lehtikuva

Jos arkkitehtuuri on kivettynyttä musiikkia, kuten säveltäjä Pierre Boulez on sanonut, illan konsertti ei voisi olla sopivammassa rakennuksessa.

Pariisin Pompidou-keskuksen suureen saliin asettuu kaksitoista muusikkoa tummissa puvuissa ja kirjavissa solmioissa. Boulez’n 1977 perustama nykymusiikkiorkesteri Ensemble Intercontemporain juhlistaa konsertilla merkkivuottaan.

Miten minä olen tänne eksynyt – kevyen musiikin sekakäyttäjä, jonka korviin on vain joskus vahingossa kantautunut nykymusiikkia, tuota käsittämätöntä epätahtista kakofoniaa?

Susanna Mälkki astelee rivakasti kapellimestarin korokkeelle, kumartaa ja nostaa katseensa 400-päiseen pariisilaisyleisöön. Luulen sulautuvani tähän kaikenikäiseen ja -näköiseen joukkoon, mutta silti minusta tuntuu kuin Mälkki katsoisi tiukasti aivan suoraan juuri minuun. Sellaisella koepapereita jakavan luokanopettajan katseella. No niin. Tätä vartenhan olet opiskellut. Kohta nähdään, mitä olet oppinut.