Livesoitto veitsenterällä
Korona kurittaa mutta myös inspiroi muusikoita.
Monen muusikon työt loppuivat koronan tuomiin liikkumis- ja kokoontumisrajoituksiin. Music Finland arvioi, että epidemia on haukannut elävän musiikin sektorista 70 prosenttia tänä vuonna. Se merkitsee tapahtumajärjestäjien mukaan 300 miljoonan euron menetyksiä. Muusikkojen liitto laski koronan leikanneen jäsentensä tuloja 44 miljoonaa euroa elokuun loppuun mennessä.
Saksofonisti, säveltäjä ja yhtyeenjohtaja Pauli Lyytinen joutui kuilun reunalle keväällä.
”Koronan takia peruuntui yli 30 konserttia koti- ja ulkomailla. Samalla meni kaksi kansainvälistä levytystä ja kevään improvisaatiokurssit.”
Henkisesti vaikeinta oli Lyytisen omien yhtyeiden kiertueiden ja levytysten peruuntumiset.
”Niiden eteen olin tehnyt valmistelevia ja palkattomia töitä vuoden verran.”
Sama ilmiö on toistunut maailmalla. Festivaalit, klubit ja konserttisalit ovat menettäneet käytännössä koko vuoden Covid-19:n vuoksi. Esimerkiksi Hampurin mammuttitapahtuma Reeperbahn Festival toteutettiin syyskuussa tiukoin varotoimin. Siihen osallistui 8 000 henkilöä edellisvuoden 50 000 sijaan.
Tilanne on ajanut muusikot etsimään uusia toimintatapoja. Keikkoja on striimattu koteihin netin välityksellä. Turvavälit ovat säilyneet myös drive-in-elokuvateattereissa järjestetyillä keikoilla, kun yleisö on seurannut esitystä autoistaan. Äänimerkillä on osoitettu suosiota.
Lyytinen hakeutui luontoon latautumaan.
”Eristäydyin mökille kolmeksi kuukaudeksi niin ikään muusikkona toimivan puolisoni kanssa. Luonnon heräämisen seuraaminen oli henkisen ja taloudellisen romahduksen keskellä parasta lääkettä. Se antoi perspektiiviä normiarkeen.”
Poikkeusaika johti pohdiskelemaan omaa taiteilijuutta, säveltämään uusia teoksia sekä soittamaan saksofoneja ja muita soittimia uudella, vapautuneemmalla otteella”.
Pandemia on innoittanut useita taiteilijoita. Saksalaispianisti Michael Wollny levytti sooloteoksen Mondenkind Berliinissä ”surrealistisessa tilanteessa”. Albumin julkaisun yhteydessä hän kertoi, miten koki itsensä täysin yksinäiseksi niin studiossa kuin sen ulkopuolella. Wollny samastui astronautti Michael Collinsiin, joka kiersi yksin Kuuta Neil Armstrongin ja Buzz Aldrinin kuukävelyn aikana vuonna 1969.
Jazzpianisti Brad Mehldau työsti albumin Suite: April 2020 kuvaamaan koronan luomaa ulkopuolisuutta. Eristäytyminen voi olla terapeuttinen kokemus mutta se saattaa myös pelottaa, kuten täysin ennustamaton tulevaisuus.
Myös brittiläinen elektropoptähti Charli XCX teki levynsä How I’m Feeling Now sulkeutuneena studioonsa. Luovuutta generoi läpinäkyvä työprosessi, jossa fanit olivat läsnä alusta loppuun netin välityksellä.
Osalle alan toimijoista Covid-19 on jopa tahkonnut voittoa. Ammattijulkaisu Billboardin mukaan musiikkialan tekijänoikeuksista on käyty kauppaa ennätystahtiin Yhdysvalloissa pandemian aikana. Lisäksi digitaalisen musiikin myynnin kasvu on yllättänyt.
Päätoimeentulonsa konsertoinnista saava muusikko joutuu sen sijaan tasapainoilemaan rajoitusten kanssa edelleen. Lyytisellä on tänä syksynä vähemmän töitä kuin koskaan 20-vuotisen uran aikana.
”Loppuvuonna on kaikkiaan yhdeksän konserttia. Lähes jokainen niistä on eri kokoonpanolla, kuten Elifantree, ROTKO, Lyytinen/Ounaskari/Saari, Mortality, Raoul Björkenheim eCsTaSy ja Astro Can Caravan.”