Lumoava avaus

Reininkulta kutsuu Richard Wagnerin jumalhämärään. Anna Kelon ohjaus tenhoaa alkusoitosta lähtien.

ooppera 06.09.2019 06:00
risto nordell
”Teräksinen baritoni” Tommi Hakala on ylijumala Wotan.
”Teräksinen baritoni” Tommi Hakala on ylijumala Wotan. © STEFAN BREMER

Preludi, joka pohjustaa tulevia osia. Richard Wagnerin Reininkulta on mammuttimaisen Nibelungin sormus -tetralogian avausteos. Ooppera liikkuu syvällä muinaisgermaanisessa jumalhämärässä, jossa jumalat, kääpiöt ja jättiläiset tavoittelevat kulta-aarretta. Aarteesta taotun sormuksen omistajalla on kaikki valta maailmassa. Tässä vaiheessa moni tämän päivän ihminen alkaa jo haukotella – suotta, sillä Reininkullan teemat, rakkaudettomuus, ahneus, omahyväisyys ja vastuuttomat päätökset, ovat säilyttäneet ajankohtaisuutensa.

Anna Kelon ohjaus syntyi poikkeuksellisen julkisuuskohun saattelemana, sillä oopperasarjan ohjaajaksi kiinnitetty Kari Heiskanen sai potkut jo suunnitteluvaiheessa.

Heiskanen olisi siirtänyt hahmot finanssikapitalismin maailmaan. Kelon ohjauksessa jumalat ovat perinteisiä antiikin sankareita. Ratkaisu on paitsi viisas, myös onnistunut: kokonaisuus on looginen, kirkas ja linjoiltaan selkeä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
tietokirja

Rohkeiden naisten elämäkerrat jatkuvat.

elokuva

dekkarit

Taavi Soininvaaran jännitys etenee Lähi-itään, Jarkko Stenius tihkuu testosteronia.

levy

Botswanan hevarit ovat ylpeitä alakulttuuristaan.

musikaali

Suurmusikaali Pieni Merenneito on tulvillaan silmänruokaa.

levytärpit

Toivo Kuula oli myös pianosäveltäjä.

Sisältö