Lavalle ilman rumpukonetta

Jonathan Wilson erottuu Flow-festivaalilla kitararockin harvinaisena edustajana.

musiikki 09.08.2019 06:00
harri römpötti
Jonathan Wilson.
Jonathan Wilson. © Alexandre Isard / Paris Match / contour / getty images

Kitaravetoinen rock on taas vaipumassa marginaaliin. Se ei tahdita nuorison kapinaa vaan keski-ikäisten nostalgiaa.

Moni iso festivaali on poistanut rockin nimestään ja karsinut sitä ohjelmistostaan. Flow-festivaalin ytimekkäässä nimessä ei ole koskaan ollutkaan rockia. Tämän vuoden ulkomaisissa esiintyjissä on enemmän hiphopia ja elektroa kuin rämiseviä kitaroita.

Jotain sentään löytyy. Sunnuntain pääesiintyjä on brittiläinen goottirockin veteraani The Cure.

 

Suomessa pari kertaa aiemminkin käynyt Jonathan Wilson puolestaan edustaa rockin nykyvirtauksia, joskin hän on lusikoinut musiikkiinsa ison annoksen 1960- ja 1970-lukujen nostalgiaa.

Wilsonin psykedeelinen folk versoo länsirannikon hippiperinteestä. Hän on asunut Los Angelesin Laurel Canyonissa, jossa aikoinaan musisoivat ja bailasivat muun muassa Frank Zappa, The Doorsin Jim Morrison, The Byrds, Canned Heat ja Buffalo Springfield.

Valinnat
tietokirja

Lev Šestov analysoi suorasukaisesti Tolstoin ja Nietzschen näkemyksiä hyvästä ja pahasta.

romaani

Kuinka olla kuuluisa on brittipop-opetustarina.

levy

The Cranberriesin Dolores O'Riordanin viimeiset laulut saavat sydämen läikähtämään.

Sarjakuvat

Artsi hyppää pois oravanpyörästä, mutta B. Virtasen iloton ponnistelu jatkuu jo 24. kirjassa.

elokuva

Reetta Huhtasen dokumentti kertoo lapsesta pahamaineisessa lähiössä.

Muotoilutärpit

Flow-festivaalin visuaalinen linja pitää.

Sisältö