Puccinin hehku

Madama Butterflyn nyyhkytarina tekee hyvää.

ooppera 02.02.2018 06:00
Risto Nordell

Hyeseoung Kwon ja Mika Pohjonen. © HEIKKI TUULI

Pakko se on taas kerran todeta: Giacomo Puccinin romanttinen niisk, niisk -musiikki tekee hyvää arjen uuvuttamalle sielulle. Ainakin jos sitä esitetään yhtä antaumuksella kuin Madama Butterfly -oopperan ensi-illassa Kansallisoopperassa 26.1. Harvoin Suomessa johtava Pietari Inkinen antautui hehkuvalle musiikille ja viritti esittäjistönsä samaan tilaan.

Nimiosassa Hyeseoung Kwon hallitsi iltaa näyttämöllisesti ja äänellisesti, varsinkin toisessa näytöksessä rooli kasvoi uljaasti teinitytöstä hylätyn naisen ja äidin tuskaan. Ylhäällä ääni välkehti dramaattisesti, ala- ja keskirekisterin vibrato erotti tulkinnan napakympistä.

Mika Pohjosen Pinkerton vakuutti ennen kaikkea laulullaan. Parhaimmillaan Pohjosen tenori soi jopa loisteliaasti. Cio-Cio-Sanin (Butterflyn) palvelijan Suzukin roolissa Jeni Packalen lauloi ja näytteli sielukkaasti.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
MUSIIKKi

Emma-gaala palkitsee menestyjät.

ELOKUVA

Merkkiteos amerikkalaisesta köyhyydestä.

ROMAANi

Anni Kytömäki onnistui toistamiseen.

ELOKUVA

Steven Spielberg teki sujuvan lehtimieselokuvan.

LEVYTÄRPIT

Folkpop-duo ammentaa sydänsuruistaan, Kristiina Vaara kirjallisuudesta.

Sisältö