Puccinin hehku

Madama Butterflyn nyyhkytarina tekee hyvää.

ooppera 02.02.2018 06:00
Risto Nordell

Hyeseoung Kwon ja Mika Pohjonen. © HEIKKI TUULI

Pakko se on taas kerran todeta: Giacomo Puccinin romanttinen niisk, niisk -musiikki tekee hyvää arjen uuvuttamalle sielulle. Ainakin jos sitä esitetään yhtä antaumuksella kuin Madama Butterfly -oopperan ensi-illassa Kansallisoopperassa 26.1. Harvoin Suomessa johtava Pietari Inkinen antautui hehkuvalle musiikille ja viritti esittäjistönsä samaan tilaan.

Nimiosassa Hyeseoung Kwon hallitsi iltaa näyttämöllisesti ja äänellisesti, varsinkin toisessa näytöksessä rooli kasvoi uljaasti teinitytöstä hylätyn naisen ja äidin tuskaan. Ylhäällä ääni välkehti dramaattisesti, ala- ja keskirekisterin vibrato erotti tulkinnan napakympistä.

Mika Pohjosen Pinkerton vakuutti ennen kaikkea laulullaan. Parhaimmillaan Pohjosen tenori soi jopa loisteliaasti. Cio-Cio-Sanin (Butterflyn) palvelijan Suzukin roolissa Jeni Packalen lauloi ja näytteli sielukkaasti.

Kuten aina, Jaakko Kortekankaan baritoni soi kiinteän maskuliinisesti konsuli Sharplessin roolissa. Sharpless häpeää maanmiehensä Pinkertonin kevytkenkäisyyttä ja tuntee myötätuntoa Cio-Cio-Sania kohtaan.

 

Juoni herättää ajatuksia. Amerikkalainen laivastoupseeri Pinkerton tulee Japaniin, vokottelee geishan ja solmii huvikseen pika-avioliiton, vaikka hänellä ei ole tarkoitustakaan jäädä pysyvästi maahan. Butterfly hylkää isiensä uskon. Sukulaiset kiroavat hänet. Seksuaalisen hyväksikäytön jälkeen Pinkerton lähtee kotimaahansa.

Butterfly odottaa sulhoaan uskollisesti kolme vuotta. Kun tämä palaa, ovat tragedian ainekset kasassa.

 

84-vuotias japanilaisohjaaja Yoshi Oïda kertoo tarinan vailla moralisointia, mutta 1800-lukulaisen tarinan yhteydet nykyajan rasismiin ja seksiturismiin nousevat pintaan.

Ohjaus korostaa Pinkertonin hahmon vastenmielisyyttä. Produktio yhdistää normaalisti esitettävään laitokseen teoksen varhaisten versioiden osia, kuten Pinkertonin tokaisun, että kaikki japanilaiset näyttävät samanlaisilta vinosilmiltä.

Tom Schenkin lavastuksen metalliset rakennustelineet ovat rumia mutta toimivia, kun ne Cio-Cio-Sanin sisääntulossa täyttyvät värikkäistä päivänvarjoista ja koristeköynnöksistä. Fabrice Kebourin valaistuksen kohokohta on toisen näytöksen auringonnousu. Kauniit keltaisen sävyt saavat haukkomaan henkeä. 

 

Madama Butterfly Kansallisoopperassa (Helsinginkatu 58, Helsinki) 10.3.2018 asti.

Valinnat
MUSIIKKi

Emma-gaala palkitsee menestyjät.

ELOKUVA

Merkkiteos amerikkalaisesta köyhyydestä.

ROMAANi

Anni Kytömäki onnistui toistamiseen.

ELOKUVA

Steven Spielberg teki sujuvan lehtimieselokuvan.

LEVYTÄRPIT

Folkpop-duo ammentaa sydänsuruistaan, Kristiina Vaara kirjallisuudesta.

Sisältö