Perusvireessä

Trubaduuri-ooppera vaatii ensiluokkaisia laulajia.

ooppera 13.04.2018 06:00
Risto Nordell

Leonoralla (Elena Stikhina) on Trubaduurin vahvin ääni. © SUOMEN KANSALLISOOPPERA / STEFAN BREMER

Suosituimpiin Giuseppe Verdin oopperoihin lukeutuva Trubaduuri kuuluu aiheeltaan samaan sarjaan kuin Rigoletto ja Traviata. Yhteistä niissä on yhteiskunnan hyljeksimä keskushahmo. Traviatassa hän on kurtisaani Violetta Valéry, Rigoletossa kyttyräselkäinen hovinarri ja Trubaduurissa mustalaisnainen Azucena.

Trubaduurin libretto on realismiin tottuneen nykyihmisen kannalta kömpelö ja epäuskottava. Kreivi Luna ja trubaduuri Manrico rakastavat samaa naista, Leonoraa. He taistelevat kansallissodassa eri puolilla ja ovat lisäksi veljeksiä, vaikka eivät tiedä sitä.

Mustalaisnainen Azucena on ryöstänyt Manricon pienenä kostoksi äitinsä roviolla polttamisesta. Libretto tarjoaa kuitenkin säveltäjälle kosolti aineksia: mustalaisleirin, linnan, luostarin, sotaa, rakkautta ja tietysti verta.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Valinnat
ROMAANI

Esikoisromaani puristaa sydäntä.

kolumneja

Anna-Leena Härkönen murehtii huumorilla.

TIETOKIRJA

Dokumenttielokuva puhuttaa ja provosoi.

Tietokirja

Teatterintekijä nousee Jouko Turkan varjosta mainiossa elämäkerrassa.

pelitärpit

Sisältö