Ehtymätön Miles Davis: Aseet paukkuvat, nyrkit heiluvat – Elokuvassa jazzmuusikko on särmä äijä

Juhlavuonna Miles Davis -julkaisuja ei voi olla liikaa.

Miles Davis kävi Suomessa heinäkuussa 1984. © Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Aseet paukkuvat, nyrkit heiluvat ja kumi palaa takaa-ajoissa. Jazzin suuntaa monesti muuttanut trumpetisti Miles Davis (1926–1991) jyrää draamaelokuvassa Miles Ahead, joka ilmestyi dvd- ja blu ray -markkinoille.

Ohjaaja-pääosanesittäjä Don Cheadlen tulkitsema Davis on särmä äijä. Silmille ei hypitä, olipa vastassa luihu levy-yhtiöpomo tai uhoava huumekauppias. Liika todenmukaisuus ei vaivaa tarinaa, mutta asenne ja temperamentti ovat yhtä kuin Davisin omaelämäkerrassa (1989), jossa hän kertoi kaikesta suorasukaisesti ja muiden reaktioista piittaamatta.

Video: Miles Ahead -elokuvan traileri.

 

Elokuvan soundtrack-levy sisältää avainteoksia So What -standardista varhaisen sähköisen kauden helmiin, kuten Black Satin. Oheen on poimittu elokuvan dialogia. Eräs repliikki kiteyttää taiteilijuuden perusongelman: ”Kestää pitkään ennen kuin sinusta tulee sinä.”

Jälkipolvia onkin puhuttanut, mikä Davis on tärkein – 1950- ja 1960-luvun klassisen jazzin nero ja orkestroitujen opusten arkkitehti, fuusion edelläkävijä vai 1980-luvun sähköisten sfäärien tutkija? Muitakin vaiheita mahtuu elämäntyöhön, joka ulottuu 1940-luvun puolivälistä vain vähän ennen kuolemaa tehtyihin levytyksiin.

Milesin musiikki jaksaa kiinnostaa yhä uusia polvia. Soihtua vie eteenpäin esimerkiksi tuottaja Robert Glasper, joka vaalii maestron perintöä Everything’s Beautiful -albumilla. Vierailijat, kuten soul-laulaja Erykah Badu, tuovat oman latauksensa uusiin tulkintoihin. Soul, r&b ja hiphop sulautuvat luontevasti jazziin.

Freedom Jazz Dance – The Bootleg Series Vol. 5 boksin sisältämä materiaali ennakoi 1960-luvun jälkipuoliskon tyylien myllerrystä ja siitä seurannutta Davisin omaehtoista vetäytymistä. Ilmassa oli muutoksen tuntua, mikä välittyy studiokeskusteluistakin. Kvintetin kanssa haettiin jotain ennenkokematonta. Freedom Jazz Dance on kuin aikamatka: kuuntelija pääsee seuraamaan luovaa prosessia sen tapahtuessa, ei vain lopputuloksia.

Toukokuussa 2016 täyttyi 90 vuotta Davisin syntymästä. Kuolemasta on 25 vuotta, joiden kuluessa on julkaistu kymmeniä sessio- ja livetallenteita. Tässä tapauksessa vähän lisää on paikallaan. Jokainen uusi arkistolöytö tarkentaa kuvaa Davisista. Yhdelle hän on tinkimättä uusia ideoita soittokollegoiltaan vaativa piiskuri, toiselle inspiroija, jonka musiikista avautuu aina uusia puolia.