Bruce Springsteenin suursiivous

Bruce Springsteen kokosi levyn penkomalla pöytälaatikoita ja aiempaa tuotantoaan.

Sen kuulee äänestä. Vaikka Bruce Springsteen teki uuden levynsä keskellä kiertuetta, intoa ei voi olla aistimatta. ”Pomo” tuntuu löytäneen voimaa lauluista, joista osa jäi aiemmin julkaisematta ja osa päivitetään uusiksi.

High Hopesin nimikappale summaa, mistä on kyse. Laulu on 1980-luvulta mutta nousi esiin kiertueen Australian osuuden kitaristiksi pestatun Tom Morellon, Rage Against the Machine -yhtyeen perustajan aloitteesta.

High Hopesiin on latautunut elämäkerrallinen taso. The Wall viittaa Walter Cichoniin, Springsteenin esikuvaan, joka katosi taistelussa Vietnamissa. Sodan traumat tuodaan iholle muistuttaen, ettei mennyt ole vieläkään unohtunut. Yksilötason kokemus suuren maailman myllerryksissä hiljentää edelleen kirjoitusmetodina.

Yhtä motivoituneelta Springsteen tuntuu tutumman materiaalin parissa. The Ghost of Tom Joadin tuore versio rullaa americanana, säilyttäen silti maanläheisyytensä.

Vastaava ääriviivojen yli värittäminen välittyy myös tyylivalinnoista. Harry’s Place sykkii äijämäisen funkisti Chris Rean ammoisista hiteistä muistuttaen, Down in the Hole taas rusahtelee konesoundeineen kuin moderni proge.