Arvio: Laibachin kone ei hyydy

Fasismin kuvastoa kierrättävän slovenialaisbändin pitkä marssi jatkuu.

Laibach
Teksti
Matti Komulainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Klomps, klomps, klomps. Vihellyksen saattelemasta askelluksesta ei voi erehtyä – Laibach sieltä marssii. Spectre-albumi käynnistyy rytmillä, joka sähköistyy konepaukkeeksi.

Laibach on 1980-luvun alusta saakka tampannut oman polkunsa. Slovenialaisen taidekollektiivi Neue Slowenische Kunstin (NSK) musiikkijaoksen tunnetuin iskuryhmä löi läpi jaetussa Euroopassa lainakappaleilla.

Huimia tulkintoja syntyi niin itävaltalaisen Opuksen Life Is Life -hitistä kuin Rolling Stonesin ja Beatlesin tuotannosta. Yrmeä Geburt einer Nation, näkemys Queenin One Visionista, enteili muurien murtumista muun muassa Berliinissä.

 

Nimensä Slovenian pääkaupungin Ljubljanan saksankielisestä kirjoitusasusta lainannut ryhmä säväytti myös videoillaan. Nahka- ja univormuasuiset yrmyt ironisoivat idän totalitarismin ja lännen fasismin kuvastoa 1900-luvun alkupuoliskon saksalaistaiteilija John Heartfieldin hengessä, minkä jotkut tosin tulkitsivat väärin uusnatsismin ihailuksi.